Till innehåll på sidan

Tema miljö och klimat, avsnitt 3. Teknik

Vi slår vi hål på myten att teknisk är enda lösningen som klarar klimatutmaningen, det behövs fler än så!

Lila bakgrund med texten Avsnitt 3, teknik.
Detta är en digital upplevelse
Gå till upplevelsen

Karolina Lysslö Gylfe, generalsekreterare för Ekomodernisterna., förklarar. Förra året samlades unga i åldern 14–20 år för att ta reda på hur de resonerar kring miljö och klimat. De fick svara på enkätfrågor och delta i fokusgrupper, där resultatet mynnade ut i fem teman representerade i fem filmer. I filmerna har vi låtit experter och politiker resonera vidare kring de ungas tankar och ge svar på några vanligt förekommande funderingar. Genom dessa filmer beskrivs vad som redan görs och kommer att göras för att klara den utmaning som vi står inför.

Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Teknik
Tidsåtgång
60+ min
Deltagare
Grupp
Typ
Digital upplevelse
Upphovsmakare
Eduna
Originaltitel
TEMA miljö & klimat, Avsnitt 3, Teknik
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i ämnet Teknik för årskurs 7-9

Teknik
Teknik, människa, samhälle och miljö
  • Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar
  • Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data
  • Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter och hållbar utveckling
  • Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer
  • Hur föreställningar om teknik påverkar individers användning av tekniska lösningar och yrkesval
Lärarhandledning

Syftet med materialet är att göra eleverna medvetna om miljöfrågor kopplade till företag och konsumenter. Vi vill engagera eleverna och bidra till att känna hopp och tilltro till sin egen roll i ett hållbart och miljömedvetet samhälle. Materialet är framtaget för att användas på högstadiet och i gymnasiet.

Upplägg: Materialet passar väl för en temavecka med en ny film för varje dag. Filmerna är drygt 10 minuter långa och till varje avsnitt finns det olika typer av uppgifter att genomföra – i helklass, smågrupper och individuellt. Beräknad tid för varje lektionsupplägg är en till två timmar beroende på hur många av uppgifterna ni väljer att göra. Vi rekommenderar att ni ser filmerna i presenterad ordningsföljd, även om de går att se fristående. Ni kan arbeta med materialet under en sammanhängande temavecka eller på enskilda lektioner under terminen. För högstadiet kan det passa med ämnesövergripande tema där ni arbetar med en film om dagen i fem dagar, medan det för gymnasiet kan passa bättre att fokusera på och fördjupa sig i ett specifikt område utifrån ditt/dina ämnen.

Varje lektion utgår från samma struktur:

  1. Se filmen (15 minuter)
  2. Diskutera i smågrupper och/eller helklass.
  3. Låt eleverna – individuellt eller i par – svara skriftligt på Ekonomifaktas frågor. Frågorna utgår från Ekonomifaktas texter och kan ses som fördjupning.

Material finns att hämta på edtuna.se

Fungerar inte upplevelsen?