Till innehåll på sidan

Tema miljö och klimat, avsnitt 4. Ren energi

Vi reder ut vilka energikällor som finns och vilka för och nackdelar de har. De experter som förklarar detta är Marie Knutsen-Öy, och Jesper Gyberg Ek.

Grön bakgrund med texten Avsnitt 4, ren energi.
Detta är en digital upplevelse
Gå till upplevelsen

Experterna Marie Knutsen-Öy, Energipolicyansvarig på Svenskt Näringsliv och Jesper Gyberg Ek, Klimatpolicyansvarig på Svenskt Näringsliv reder ut för- och nackdelar med olika energikällor. Förra året samlade vi unga i åldern 14–20 år för att ta reda på hur de resonerar kring miljö och klimat. De fick svara på enkätfrågor och delta i fokusgrupper, där resultatet mynnade ut i fem teman representerade i fem filmer. I filmerna har vi låtit experter och politiker resonera vidare kring de ungas tankar och ge svar på några vanligt förekommande funderingar. Genom dessa filmer beskrivs vad som redan görs och kommer att göras för att klara den utmaning som vi står inför.

Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Teknik,Fysik,Kemi,Biologi
Tidsåtgång
60+ min
Deltagare
Grupp
Typ
Digital upplevelse
Upphovsmakare
Eduna
Originaltitel
TEMA miljö & klimat, Avsnitt 4, Ren energi
Koppling till läroplan LGR

Centralt innehåll i ämnena i Biologi, Fysik, Kemi och Teknik ör årskurs 7-9

Biologi
Natur och miljö
  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster
Fysik
Fysik i naturen och samhället
  • Energins flöde och oförstörbarhet samt olika energislags kvalitet. Olika typer av energikällors samt deras för- och nackdelar för samhället och miljön
Kemi
Kemi i naturen, i samhället och i människokroppen
  • Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vatten- rening och spridning av miljögifter
Teknik
Teknik, människa, samhälle och miljö
  • Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling
  • Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data
Tekniska lösningar
  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska klösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta
Lärarhandledning

Syftet med materialet är att göra eleverna medvetna om miljöfrågor kopplade till företag och konsumenter. Vi vill engagera eleverna och bidra till att känna hopp och tilltro till sin egen roll i ett hållbart och miljömedvetet samhälle. Materialet är framtaget för att användas på högstadiet och i gymnasiet.

Upplägg: Materialet passar väl för en temavecka med en ny film för varje dag. Filmerna är drygt 10 minuter långa och till varje avsnitt finns det olika typer av uppgifter att genomföra – i helklass, smågrupper och individuellt. Beräknad tid för varje lektionsupplägg är en till två timmar beroende på hur många av uppgifterna ni väljer att göra. Vi rekommenderar att ni ser filmerna i presenterad ordningsföljd, även om de går att se fristående. Ni kan arbeta med materialet under en sammanhängande temavecka eller på enskilda lektioner under terminen. För högstadiet kan det passa med ämnesövergripande tema där ni arbetar med en film om dagen i fem dagar, medan det för gymnasiet kan passa bättre att fokusera på och fördjupa sig i ett specifikt område utifrån ditt/dina ämnen.

Varje lektion utgår från samma struktur:

  1. Se filmen (15 minuter)
  2. Diskutera i smågrupper och/eller helklass.
  3. Låt eleverna – individuellt eller i par – svara skriftligt på Ekonomifaktas frågor. Frågorna utgår från Ekonomifaktas texter och kan ses som fördjupning.

Material finns att hämta på edtuna.se

Fungerar inte upplevelsen?