Publikationer
En kuraterad samling av aktuella och relevanta studier om VR och XR i skolan och för lärande. Uppdaterad 2025-04-23.
Studier
BONUS: Välkommen att testa vår AI-chatbot där samtliga publikationer från denna sida har laddats in i minnet. Du kan ställa detaljerade frågor om specifika studier och artiklar, eller be att få ut sammanfattande listor på t ex insikter, argument eller utmaningar från källorna. Tänk på att AI kan hallucinera, så bekräfta alltid fakta genom att själv kontrollera och bedöma källorna.
- Augmented Reality in Higher Education: An Empirical Investigation of Students’ Attitudes and Preferences (2022) (236 pre-med-studenter använde AR för anatomi; positiva attityder & användarupplevelse.)
- Virtual Reality for Learning: A Quantitative Investigation of High-School Students’ Engagement, Presence and Learning Outcomes (2021) (VR-spel ökade flow, närvaro och provresultat för 57 gymnasieelever.)
- Mixed Reality in Education: A Meta-Analysis (2021) (52 MR-studier visar signifikanta kognitiva och affektiva vinster.)
- Augmented Reality Enhanced Exam Performance in Medical Education (2021) (AR-visualisering gav högre tentamensresultat än traditionella medier.)
- Virtual Reality Training for High-Stakes Evaluations of Emergency Medicine Residents (2025) (VR-förträning förbättrade klinisk prestation och minskade stress.)
- The Effectiveness of VR-Based Technology on Anatomy Teaching: A Meta-Analysis (2020) (23 RCT ger moderat effektstorlek g = 0,54 till förmån för VR.)
- Immersive Serious Games for Learning Physics – The Case of Density (2024) (VR-spelet gav större begreppsförståelse än 2D-versionen.)
- Transforming Science Education with Virtual Reality (2024) (Översikt + fallstudier på VR-laboratorier i årskurs 5-9.)
- Assessing the Impact of VR on Mathematics Teaching in Rural Middle Schools (2019) (Kvasi-experiment visade signifikant förbättrad matteprestation.)
- Virtuell och förstärkt verklighet kan stödja elevers lärande och bidra till ökat intresse för naturvetenskap (Skolverket) (Myndighetssammanfattning av fyra nordiska AR/VR-studier.)
- Sex skäl att använda VR/AR i specialpedagogik (Immersivt.se) (Populärvetenskaplig artikel med forskningsreferenser för inklusion.)
- The Impact of Virtual Reality on Practical Skills for Science & Engineering Students: Meta-Analysis (2024) (37 studier → g = 0,48 för praktiska färdigheter; starkast i medicin.)
- Integrating Immersive Technologies with STEM Education: A Systematic Review (2024) (92 VR/AR-studier; störst forskningslucka i åldern 10-15 år.)
- Mixed Reality in Vocational Education & Training: Meta-Analysis (2025) (MR höjer kognitiva, beteende- och affektiva utfall i yrkesutbildningar.)
- Effectiveness of Virtual Reality in Elementary School: Meta-Analysis of Controlled Studies (2023) (0,64 SD högre provresultat; mobil-VR lika effektivt som HMD.)
- Physics Playground – A Mixed-Methods Study on VR-Based Learning (2024) (Kval-kvant studie som visar ökat fysikkunnande och hög användartillfredsställelse.)
- Umbrella Review: XR in STEM Education (2025) (Syntes av 17 systematiska översikter; XR → högre engagemang och motivation.)
- Systematic Review of Mixed Reality Effectiveness in Higher Education (2023) (42 experiment 2017-2021; störst nytta i laborativa kursmoment.)
- Effects of Virtual Reality on Learning Outcomes in K-6 Education: A Meta-Analysis (2022) (Medium-stor positiv effekt; immersiv VR ger störst lyft.)
- Augmented Reality for Chemistry Education to Promote the Use of Chemical Terminology in Teacher Training (2024) (AR-aktiviteter förbättrade ämnesspråk och självförtroende hos kemilärarstudenter.)
- VR-Based Teacher Training Environments: Defining the Optimum Appearance of Virtual Classrooms (2024) (Co-design med lärare → riktlinjer för visuella parametrar som minskar kognitiv belastning.)
- Exploring EFL Teachers’ Perceptions of Using Virtual Reality in Education (2025) (Intervjuer med 20 engelsklärare; positiva men lyfter infrastruktur-utmaningar.)
- Systematic Review of AI, VR and LLM Applications in Special Education (2025) (139 studier kartläggs; diskussion om etik och individualisering.)
- Immersive Virtual-Reality-Based Learning as a Supplement to In-Person Teaching (2024) (RCT i medicinsk teknik; VR-modul ökade engagemang och minskade kognitiv belastning.)
- Systematic Review of Research on xReality (XR) in the English Classroom (2023) (XR höjer ordförråd, flyt och motivation i språkundervisning.)
- Virtual Reality Laboratories in Engineering Blended Learning Environments: Challenges and Opportunities (2024) (Kritisk översikt av VR-labbar 2010-2023 och post-pandemisk hybridmodell.)
Svenska medieartiklar
- Hemmasittare tar sig tillbaka till skolan i Höganäs – med hjälp av virtual reality (SVT Nyheter) (Pilotprojektet ökade närvaron för elever med långvarig frånvaro.)
- Elever i Flen ska lära sig mer – med hjälp av VR-teknik (SVT Nyheter) (Kommunal Edtech-satsning för att göra VR till återkommande inslag i undervisningen.)
- Civilministern testade VR på Nobelgymnasiet i Karlstad (SVT Nyheter) (Erik Slottner (KD) lovordar VR-verktyget som eleverna använder på fordonsprogrammet.)
- Elever i Vikingstad får testa VR – ska frigöra hjärnkapacitet (SVT Nyheter) (Karolinska-ledd studie om VR-baserad samsynsträning för bättre koncentration och läsförmåga.)
- Geometrin blir mer begriplig med VR (Vi Lärare / Ämnesläraren) (Lärardrivet projekt VäXR visar hur VR-labbet lyfter årskurs 6-elevers geometriförståelse.)
- VR ska hjälpa elever förstå matematik (Skolporten) (Kungsbacka-projekt utvecklar forskningsbaserad VR-app för att höja mattebetygen.)
- VR en tillgång i skolan när språket inte räcker till (Samspel, Högskolan i Halmstad) (VR-miljöer engagerar flerspråkiga elever och underlättar begreppsinlärning i NO-ämnen.)
- The LiU VR lab – en unik resurs för ingenjörsstudenter (Linköpings universitet) (Studenter lär sig snabbare och blir mer attraktiva för industrin tack vare VR-baserade labbar.)
- Virtual Reality Lab för byggteknik vid Luleå tekniska universitet (LTU) (Ny VR-studio i 4K används i undervisning och forskning om byggproduktion.)
- Han blir först i Sverige med Apple Vision Pro – ”Otroligt avancerad teknik” (Ny Teknik) (Malmö YH förbereder VR/AR-baserad yrkesutbildning med Apples headset.)
- VR-teknik hjälper hemmasittare tillbaka till skolan (Helsingborgs Dagblad) (Läraren Filip Sterving använder VR-resor i geografi och historia för att återmotivera elever.)
- Med riktiga glasögon försvinner hela dyslexin – synträning i VR (Svenska Dagbladet) (Reportage om VR-baserad ögonträning som förbättrar barns läsförmåga.)
- SJ tränar personalen virtuellt (Göteborgs-Posten) (2 500 lokförare och tågvärdar genomgår säkerhetsutbildning i VR – visar skalbar industrinytta.)
- VR sänker trösklarna och tar bort rädslan för segling (Dagens Nyheter) (Seglarförbundets VR-simulator används som komplement till traditionell seglarskola.)
- Elevernas VR-idé tog dem vidare till final i USA (Göteborgs-Posten) (Hedeskolans lag kvalar till First Lego League-final med VR-lösning för astronauter.)
Engelskspråkiga nyhetsartiklar
- Can Virtual Reality Boost Student Engagement? (K-12 Dive, Apr 2025) (Sammanfattar ny forskning från 2024 – 2025 och hur lärare lyfter motivation med VR-appar i K-12-klassrum.)
- Virtual Reality, Real Skills: Simulations Offer a Fresh Approach to Nursing Education (VCU News, Mar 2025) (Sjuksköterskestudenter tränar akuta scenarier i VR innan klinik; rapporterar ökat självförtroende.)
- The Startup Bringing Virtual Reality into Australian Classrooms (The Guardian, Mar 2025) (Mindflight7 har redan 500 skol- och universitetskunder; skolor noterar högre engagemang och bättre betyg i matte.)
- TCEA 2024: Immersive Ed Tech for the Modern Classroom Engages K-12 Students (EdTech Magazine, Feb 2024) (Visar hur avatarbaserade VR-lektioner fungerar på vanliga enheter utan dyra headset.)
- Four New Ways University Classrooms Are Using Virtual Reality (EdScoop, Jul 2024) (Exempel på VR-humaniora, virtuella labb och field trips; marknaden beräknas växa till 42 mdr USD 2032.)
- How Mark Zuckerberg Is Reimagining the Classroom (CNN Business, Apr 2024) (Meta lanserar nya kostnadsfria verktyg som gör Quest-headset enklare att administrera i skolan.)
- How VR Can Be an “Empathy Machine” for Education (EdSurge, Apr 2024) (Studentdrivet projekt visar VR-berättelser som ökar förståelse för miljöfrågor och social rättvisa.)
- Virtual Reality in Corporate Training: A New Era of Employee Onboarding (Forbes, Apr 2025) (Argumenterar för att VR-onboarding höjer retention och spar kostnader – relevant för gymnasiala yrkesprogram.)
- Spatial Computing Tech Gives Students Real-World Experience in Virtual Environments (EdTech Magazine, Nov 2024) (Universitet använder XR-plattformar för att genomföra forskning och praktiska övningar utan fysiska labb.)
- First UK-Wide Hybrid School Offering Home and Class Learning to Open in 2024 (The Guardian, Dec 2023) (Nytt “metaversalt” grund- och gymnasiekoncept riktat till skolvägrare kombinerar VR-undervisning och campusdagar.)