Till innehåll på sidan

Människan i rymden

Människan i rymden är ett prova på-uppdrag som NTA Skolutveckling har tagit fram. Uppdraget går bra att arbeta med i anslutning till tema Rymden.

En rymdstation med jorden i bakgrunden.
Detta är en digital upplevelse
Gå till upplevelsen

Människan i rymden är ett teknikuppdrag med utgångspunkt i rymden som ska inspirera och stimulera elevernas intresse för och kunskapsutveckling i teknik och naturvetenskap. Syftet med detta uppdrag är att väcka nyfikenhet, intresse och lust att lära mer om programmering och rymden. Genom att arbeta med uppdraget får eleverna en inblick i hur människans nyfikenhet och behov har fungerat som drivkraft för teknikutveckling och för att utforska rymden. Eleverna får dessutom utveckla sina kunskaper i programmering i programmet Scratch som är en digital programmeringsmiljö.

Uppdraget består av fyra olika uppgifter. Varje uppgift är utformat för att ta en lektion i anspråk. Lektionerna inleds med en berättelse om Äntas rymdäventyr. Tanken är att berättelsen ska sätta i gång tankarna hos eleverna på ett lekfullt sätt.

I uppgift 1 får eleverna bekanta sig med livet ombord på den Internationella rymdstationen ISS, genom att titta på en kort film. De får fundera över och resonera kring hur människor kan leva och klara av vardagen i tyngdlöshet. Hur äter man när köttbullarna inte ligger stilla på tallriken, utan svävar i väg?

I uppgift 2 får eleverna genom analog programmering ”ta sig till” rymdstationen ISS.

I uppgift 3 får eleverna undersöka ett spel i programmet Scratch, bryta ner spelet i sekvenser och tillsammans skapa ett flödesschema. Detta för att i uppgift 4 kunna laga en trasig kod.

I uppgift 4 får eleverna arbeta med den trasiga koden och laga spelet så det fungerar igen. Kanske kan de göra förbättringar så att spelet blir ännu bättre.

Årskurs
Årskurs 1-3
Ämne
Fysik,Teknik
Tidsåtgång
60+ min
Deltagare
Grupp
Typ
Digital upplevelse
Upphovsmakare
NTA
Originaltitel
Människan i rymden
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i ämnena Teknik och Fysik för årskurs 1-3

Teknik
Tekniska lösningar
  • Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmaning och lagring av information
  • Material för konstruktionsarbete, Materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas
  • Styrning av föremål med programmering
Fysik
Kraft och rörelse
  • Solsystemets himlakroppar och deras rörelse. Människan i rymden
  • Några berättelser om hur naturvetenskaplig kunskap vuxit fram
Fungerar inte upplevelsen?