Till innehåll på sidan

Lärarhandledning för programmering

Detta material är ett bra underlag som hjälper att på ett enkelt och visuellt sett, förklara vad en kod och en programmering är.

Ett schema över programmering.
Detta är en digital upplevelse
Gå till upplevelsen

Denna powerpoint på 11 sidor, ger dig som lärare ett underlag och att på ett enkelt och pedagogiskt sett förklara:

  • vad är koder
  • vad är programmering

Materialet innehåller även en kortare film samt en övning för att stärka förståelsen.

Årskurs
Årskurs 1-3
Ämne
Teknik
Tidsåtgång
1+ min
Deltagare
Grupp
Typ
Digital upplevelse
Upphovsmakare
Digimera
Originaltitel
Programmering åk 1 - 3
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i Teknik för årskurs 1-3

  • Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid
  • Hur några föremål i elevens vardag används och fungerar. Enkla mekanismer, till exempel i verktyg och leksaker av olika slag. Begrepp som används i samband med detta
  • Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs ed hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner
Fungerar inte upplevelsen?