Lärarhandledning för programmering
Detta material är ett bra underlag som hjälper att på ett enkelt och visuellt sett, förklara vad en kod och en programmering är.
![Ett schema över programmering.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fmedia.moddasormland.se%2Fuploads%2Fprogrammering_0415b05764.png&w=3840&q=75)
Detta är en digital upplevelse
Gå till upplevelsenFungerar inte upplevelsen?
Denna powerpoint på 11 sidor, ger dig som lärare ett underlag och att på ett enkelt och pedagogiskt sett förklara:
- vad är koder
- vad är programmering
Materialet innehåller även en kortare film samt en övning för att stärka förståelsen.
Årskurs
Årskurs 1-3
Ämne
Teknik
Tidsåtgång
1+ min
Deltagare
Grupp
Typ
Digital upplevelse
Upphovsmakare
Digimera
Originaltitel
Programmering åk 1 - 3
Koppling till läroplan LGR 22
Centralt innehåll i Teknik för årskurs 1-3
- Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid
- Hur några föremål i elevens vardag används och fungerar. Enkla mekanismer, till exempel i verktyg och leksaker av olika slag. Begrepp som används i samband med detta
- Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs ed hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner
![Ett schema över programmering.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fmedia.moddasormland.se%2Fuploads%2Fprogrammering_0415b05764.png&w=3840&q=75)
Detta är en digital upplevelse
Gå till upplevelsenFungerar inte upplevelsen?