Bli en orkesterdirigent
Kliv upp på podiet och dirigera en hel orkester i en virtuell masterclass. Med bara dina händer styr du tempo, dynamik och uttryck.
I Maestro: The Masterclass får du prova på hur det är att vara en riktig orkesterdirigent. Med hjälp av VR kan du spela handsfree eller använda dirigentpinnen för att guida över tvåhundra virtuella musiker genom olika musikstycken – från elektro och jazz till hip hop och klassisk symfonimusik.
Upplevelsen låter dig träna timing, dynamik och musikaliskt uttryck på ett intuitivt sätt och ger en unik chans att förstå sambandet mellan dirigentens rörelser och orkesterns ljud. Genom att öva och experimentera utvecklar du både musikalitet och koncentration, samtidigt som du får en uppslukande och interaktiv musikupplevelse i en fullsatt virtuell konsertsal.
Rekommenderad åldersgräns
Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.
Användarguide
För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:
- tillgång till ett VR-headset
- ett Meta-konto så du kan ladda ner upplevelsen
- en fri yta om 2x2 meter
Behöver du hjälp eller söker mer information om Meta-konto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter
Koppling till läroplan LGR 22
Centralt innehåll i ämnena Teknik och Samhällskunskap för årskurs 7-9
Teknik
Teknik, människa och samhälle
- Hur digitala verktyg kan användas i undervisning och skapande.
(VR-upplevelsen låter eleverna använda ett digitalt verktyg för att styra en orkester, vilket visar hur teknik kan förstärka kreativt och interaktivt lärande).
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället.
(Eleverna får erfarenhet av hur VR och sensorteknik kan påverka lärande och upplevelser, med fokus på säker användning).
Samhällskunskap
Individer och gemenskaper
- Människors möjligheter och roller i olika samhälls- och kulturmiljöer.
(Upplevelsen visar på musikens roll i kultur och samhälle, samt hur samarbeten och roller i en orkester kan förstås som en modell för gemensamt ansvar och ledarskap).
STEAM-integration (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics)
- Eleverna tränar kreativ problemlösning och koordinering (Arts + Engineering).
- VR-tekniken illustrerar interaktiv styrning och respons (Technology + Science).
- Upplevelsen visar på samarbete och sociala strukturer i kultur (Social Studies).
