Till innehåll på sidan

Den första 3D Virtual Reality-filmen inspelad i rymden

Följ med astronauter på en extraordinär resa i den banbrytande första 3D-virtualitetsfilmen som spelats in i rymden.

Följ med astronauter på en extraordinär resa i den banbrytande första 3D-virtualitetsfilmen som spelats in i rymden. Nu har du möjlighet att uppleva tyngdlöshet, fara runt jorden i 27 000 kilometer i timmen och beskåda en hisnande vy av vår planet som kanske förändrar din syn för alltid. Medverkande är astronauterna Chris Hadfield, Mae Jemison, Mike Massimino och Nicole Stott.

Engelskt tal.

För en maximal 3D-upplevelse, använd YouTube-appen med Google Cardboard, Daydream eller Playstation VR. Alternativt kan du se den häpnadsväckande äventyrsfilmen i 2D 360 via YouTube-appen på din smartphone eller iPad.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha tillgång till ett VR-headset samt WiFi anslutning.

När du är i dina VR-glasögon och startar upplevelsen, kommer du till ett YouTubeklipp, där du:

  • ökar kvalitén till högsta möjliga genom att klicka på kugghjulet och välj inställning ”Kvalitet”.
  • sätter på helskärmsläge och därefter byter ut ”Inte VR” till ”VR 360”.

Kan även upplevas i YouTube appen i ditt head-set.

Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Fysik,Teknik
Typ
Immersiv video,VR
Upphovsmakare
National Geographic
Originaltitel
First-Ever 3D VR Filmed in Space | One Strange Rock
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i Fysik och Teknik för årskurs 7-9

Fysik

Fysiken i naturen och samhället
  • Universums uppkomst, uppbyggnad och utveckling samt förutsättningar för finna planeter och liv i andra solsystem.
  • Systematiska undersökningar och granskning av information.
  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg.
  • Sambandet mellan undersökningar av fysikaliska fenomen och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De fysiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet

Teknik

Teknik, människa, samhälle och miljö
  • Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
  • Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
  • Hur föreställningar om tekniker påverkar individers användning av tekniska lösningar och yrkesval.
Tekniska lösningar
  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
  • Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbetet till exempel för att göra ritningar och simuleringar.
Fungerar inte upplevelsen?

Tema: Rymden

Tema rymden samlar inspirerande och kreativa upplevelser för årskurs 7-9. Stig in i en virtuell version av den internationella rymdstationen ISS, experimentera med gravitation från din egen dator eller följ med på en spännande 360-rundtur i vårat solsystem.