Till innehåll på sidan

Dissektionssimulator: Groda

Upplev hur det är att dissekera en groda – helt i virtuell verklighet.

Dissektionssimulator: Groda är en VR-upplevelse som ger elever en praktisk och livslik känsla av att dissekera en groda. Under hela processen guidar ett hologram av läraren Wendy Marin dig med instruktioner och information om varje steg, precis som i klassrummet.

Upplevelsen är noggrant utformad enligt Next Generations Science Standars (NGSS) och visar varje detalj i grodans anatomi. Modellen är så realistisk att eleverna kan utforska organ, strukturer och funktioner på ett sätt som riktig dissektion.. Samtidigt ger VR-lösningen ett tryggt, interaktivt och uppslukade sätt att studera biologi, vilket kombinerar praktiskt lärande med säkerhet och respekt för djur.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:

  • tillgång till ett VR-headset
  • ett Meta-konto så du kan ladda ner upplevelsen
  • en fri yta om 2x2 meter

Behöver du hjälp eller söker mer information om Meta-konto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter

Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Biologi,Teknik
Typ
VR
Upphovsmakare
VictoryVR
Originaltitel
Dissection Simulator: Frog Edition
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i ämnet Biologi och Teknik för årskurs 7-9

Biologi

Kropp och hälsa
  • Människans och djurs organsystem. Några organs namn, utseende, placering, funktion och samverkan.

(VR-upplevelsen låter eleverna utforska organ och strukturer på ett analogt sätt, vilket ger förståelse för hur organsystem fungerar och samverkar, även om det är en groda istället för människa).

Systematiska undersökningar och granskning av information

Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.

(VR-upplevelsen ger eleverna möjlighet att göra praktiska undersökningar digitalt, dokumentera sina observationer och analysera resultaten).

Teknik

Teknik, människa och samhälle

Hur digitala verktyg kan användas i undervisning och forskning.

(VR-dissektionen visar hur teknik kan ersätta fysiska djur i undervisningen, vilket kombinerar lärande, säkerhet och etiska aspekter).

Fungerar inte upplevelsen?