Till innehåll på sidan

Följ med på Fossiljakt

Bli en fossiljägare och upptäck spåren av dinosaurier och andra urtida djur. Gräv, analysera och lär dig hur forskare använder fossiler för att förstå jordens historia och livets utveckling.

I Fossil Hunters får du uppleva hur det är att vara paleontolog på riktigt. Du använder digitala verktyg för att leta efter, rengöra och dokumentera fossiler i olika miljöer. Genom att studera spår, skelett och avtryck lär du dig hur djur och växter levde för miljontals år sedan och hur de var anpassade till sina miljöer.

Upplevelsen kombinerar biologi, samhällskunskap och teknik på ett lekfullt sätt: du får förståelse för livets utveckling och ekosystem, samtidigt som du tränar på vetenskapliga arbetsmetoder, digitala verktyg och problemlösning. Som fossiljägare utvecklar du både din analytiska förmåga och din kreativitet, vilket gör upplevelsen till ett tydligt STEAM-lärande.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:

  • tillgång till ett VR-headset
  • ett Meta konto så du kan ladda ner upplevelsen.
  • Behöver du hjälp eller söker mer information om Metakonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter
Årskurs
Årskurs 4-6
Ämne
SO,Biologi
Typ
VR
Upphovsmakare
Tomorrow Games
Originaltitel
Fossil Hunters
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i Biologi och Samhällskunskap för årskurs 4-6

Biologi – Natur och miljö

  • Vad liv är och hur livets utveckling kan förklaras med evolutionsteorin.

(Genom att studera fossiler får eleverna insikt i livets utveckling och biologisk mångfald).

  • Organismers anpassningar till miljön.

(Fossilens former och strukturer illustrerar hur djur och växter anpassat sig till sina livsmiljöer).

Samhällskunskap

Individer och gemenskaper
  • Hur människor påverkar och organiserar arbete inom olika yrken, till exempel forskning och vetenskap.

(Eleverna får förståelse för paleontologers arbetsmetoder och hur samarbete och dokumentation är viktigt i vetenskapliga projekt).

STEAM-integration

  • Science/Biology: Studera fossiler och livets utveckling.
  • Technology: Använd digitala verktyg för att analysera och dokumentera fynd.
  • Engineering: Planera och genomföra egna grävningar och undersökningar.
  • Arts: Skapa presentationer av fossilfynd och visualisera urtida miljöer. Mathematics: Mäta och jämföra fossilers storlek och form, analysera data.
Fungerar inte upplevelsen?