Till innehåll på sidan

Kartongens resa från skog till färdig produkt

En immersiv upplevelse där du får följa med på resan hur träd från skogen steg för steg omvandlas till kartong.

I denna immersiva upplevelse får du följa med på den resan ett träd tar för att bli kartong. Från träden i skogen till en papperspappersbruksanläggning där de förädlas och blir till det vi många känner igen som kartong.

Lär dig hur viktig naturen är för vårt samhälle och några viktiga biologiska begrepp och hur de appliceras i arbetslivet.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Men målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

För att uppleva denna upplevese i XR behöver du VR-headset (Meta Quest eller liknande). När du är i dina VR-glasögon och startar upplevelsen, kommer du till ett YouTubeklipp där du:

  • ökar kvalitén till högsta möjliga genom att klicka på kugghjulet och välj inställning ”Kvalitet”.
  • sätter på helskärmsläge och därefter byter du ut ”Inte VR” till ”VR 360”.

Alternativt kan filmen ses sittande via YouTube. Snurrstol är att föredra i så fall.


Årskurs
Årskurs 4-6
Ämne
Biologi,SO,Teknik
Typ
Immersiv video,VR
Upphovsmakare
Jobba grönt
Originaltitel
VR-film: Träd till kartong
Koppling till läroplan LGR 22

Central innehåll i ämnet Geografi, Biologi och Teknik för årskurs 4-6

Geografi

• Jordens naturresurser, t.ex. vatten, odlingsmark, skogar och mineraler.
• Hur resursernas användning påverkar landskapet och människans livsmiljöer.

(Eleverna följa hur skogen används som naturresurs. Upplevelsen visar hur råvaror förädlas till produkter och hur detta påverkar både miljö och samhälle.)

Biologi

• Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.

(Eleverna får förståelse för skogens roll i naturens kretslopp och hur fotosyntes och hållbart skogsbruk är centrala för att bevara balansen i ekosystemet. Upplevelsen knyter ihop biologiska processer med hur vi använder naturen som resurs.)

• Fotosyntes och cellandning. (s.156)
Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Teknik

• Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.

(Genom att följa produktionskedjan från träd till kartong får eleverna se hur tekniska system fungerar i industriella processer och hur de utvecklats för att skapa effektiva och hållbara lösningar.)

Fungerar inte upplevelsen?