Lär dig logik med VR – lös kretsar och pussel
Utforska och förstå logikens värld genom interaktiva pussel lär du dig hur olika logiska grindar fungerar, samtidigt som du tränar problemlösning och kreativt tänkande.
I Logic Gates VR får eleverna koppla kablar och bemästra olika logiska grindar som AND, OR, NOT, XOR och fler. Spelet börjar i ett tutorial-läge där grundläggande funktioner och egenskaper för varje grind förklaras.
När eleverna behärskar grunderna går de vidare till "gameplay-läget" (spelläge) där olika pussel utmanar deras logik och fingerfärdighet. Eleverna måste strategiskt koppla kablar för att fullborda kretsar och lösa uppgifter, vilket ger både förståelse för tekniska system och praktisk problemlösning.
Logic Gates VR kombinerar spelglädje med undervisning och är ett utmärkt sätt att introducera grundläggande digitala system, programmeringstänk och logik.
Rekommenderad åldersgräns
Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.
Användarguide
För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:
- tillgång till ett VR-headset
- ett Meta konto så du kan ladda ner upplevelsen.
- Behöver du hjälp eller söker mer information om Metakonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter
Koppling till läroplan LGR 22
Centralt innehåll i ämnena Teknik och Matematik för årskurs 4-6
Teknik
Tekniska lösningar
- Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, t.ex. i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
(Spelet visar hur logiska grindar fungerar som grundläggande byggstenar i digitala system, och hur de kan kombineras för att styra ett tekniskt system).
Teknik
Teknik, människa och miljö
- Hur tekniska lösningar påverkar människor och miljö.
(Genom att förstå logiska kretsar kan eleverna koppla teknikens funktion till vardagliga apparater och system).
Matematik
Taluppfattning och problemlösning
- Logiska operationer kan kopplas till problemlösning, mönsterigenkänning och grundläggande matematiska resonemang.
(Eleverna tränar logiskt tänkande och problemlösning genom att kombinera olika grindar för att lösa kretsar).
