Till innehåll på sidan

Möt ditt koldioxidavtryck

I en storslagen VR-miljö får du utforska hur våra dagliga val kan göda eller bekämpa klimatförändringarna.

Vad vi äter, hur vi tar oss runt, vår energianvändning hemma och vad vi köper – allt kopplar oss till klimatförändringarna. Ditt koldioxidavtryck är mängden växthusgaser som släpps ut i atmosfären som ett resultat av dina konsumtionsval.

Du kommer uppleva höjning av havsnivån, smog och skogsbränder – några av effekterna vi är ansvariga för. Men du kommer också att upptäcka hur enkelt det är att ha en klimatvänlig livsstil.

Innehållet är på engelska.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år . Men målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

När du är i dina VR-glasögon och startar upplevelsen, kommer du till ett YouTubeklipp där du:

  • ökar kvalitén till högsta möjliga genom att klicka på kugghjulet och välj inställning ”Kvalitet”
  • sätter på helskärmsläge och därefter byter du ut ”Inte VR” till ”VR 360”

Kan även upplevas i YouTube appen i ditt head-set.



Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Kemi,Biologi
Typ
Immersiv video
Upphovsmakare
UN Environment Programme
Originaltitel
Meet your carbon footprint
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i Biologi och Kemi för årskurs 7-9

Biologi:
Natur och miljö
  • Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.

(I upplevelsen får eleverna uppleva hur mänsklig konsumtion och energianvändning påverkar ekosystemen på jorden. Genom att se konsekvenserna av våra val – som smog, havsnivåhöjning och skogsbränder – får de en konkret förståelse för hur naturens kretslopp och energiflöden hänger samman med klimatförändringarna.)

Kemi:
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen
  • Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vatten – rening och spridning av miljögifter.

(Upplevelsen illustrerar växthuseffekten och hur koldioxidutsläpp påverkar atmosfären och klimatet. Eleverna får en visuell och känslomässig förståelse för hur kemiska processer i naturen hänger ihop med våra dagliga val)

  • Några produkters livscykel och påverkan på miljön.

(Genom att reflektera över konsumtionsvanor och energianvändning visar upplevelsen hur olika produkter och livsstilar bidrar till – eller minskar – klimatpåverkan.)

Fungerar inte upplevelsen?