Skapa egna 3D-former
Bygg och mät 3d-former i AR. Du kan vara kreativ och använda enkla former för att bygga mer avancerade objekt som prismor eller pyramider.
I den här appen kan du med hjälp av AR:
- Utforska utrymmet runt dig och leta efter 3D-former.
- Bygg AR-figurer på golvet, på ditt skrivbord eller på väggarna runt om dig.
- Lär dig mått och storlek på saker i din omgivning
- Konstruera enkelt grundläggande 2D-former, som kvadrat, rektangel och trianglar.
- Ändra enhetsmått mellan metriska (cm/m), imperial (in/ft).
Användarguide
För att ta del av den här upplevelsen i AR behöver du ha:
- tillgång till en Apple enhet (iPhone eller iPad)
- WiFi anslutning
- ett Applekonto
Behöver du hjälp eller söker mer information om Applekonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Applekonto support
Koppling till läroplan LGR 22
Centrala innehåll i Matematik årskurs 4−6
Geometri
-
Grundläggande geometriska två- och tredimensionella objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.
-
Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.
-
Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
-
Skala vid förminskning och förstoring samt användning av skala i elevnära situationer. Symmetri i planet och hur symmetri kan konstrueras.