Uppdrag: Rädda korallrevet
Följ med på ett spännande VR-äventyr under ytan och hjälp till att rädda korallrev – havets färgglada och livsviktiga ekosystem.
I denna VR-upplevelse får du följa med forskare från University of Miami som arbetar med att skydda och återställa korallrev. Programmet, som heter Rescue a Reef, är skapat för att utbilda människor om korallernas betydelse och ge dem möjlighet att delta i arbetet med att rädda dem.
I verkligheten bjuder forskarna in dykare och snorklare att hjälpa till i havet, men i VR kan alla vara med – oavsett ålder eller var man befinner sig. Du får prova på hur det är att vara marinbiolog för en dag: undersöka koraller, plantera nya och lära dig mer om hur vi kan skydda dessa viktiga livsmiljöer för framtiden. Det är både spännande, lärorikt och viktigt för havets framtid!
Rekommenderad åldersgräns
Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Men målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.
Användarguide
För att ta del av denna upplevelsen behöver du:
- tillgång till ett VR-headset
- ett Meta konto så du kan ladda ner upplevelsen.
Behöver du hjälp eller söker mer information om Metakonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter
Koppling till läroplan LGR 22
Centralt innehåll i Biologi och Geografi för årskurs 4-6
Biologi
Natur och miljö
- Biologisk mångfald och organismers anpassning till miljö (korallrev som exempel på ekosystem med hög biologisk mångfald och hur koraller och andra arter är anpassade till livet under vatten).
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön (hur korallrev fungerar som livsmiljö för många arter och hur olika organismer är beroende av varandra)
- Människans beroende av och påverkan på naturen (hur klimatförändringar, föroreningar och mänsklig aktivitet hotar korallreven och hur människor kan arbeta för att återställa och skydda dem, hållbar utveckling och ekosystemtjänster).
Fotosyntes och cellandning
- Identifiering och gruppering av organismer (kännedom om koraller som djur, hur de lever i symbios med alger (zooxantheller) och hur dessa producerar syre och näring genom fotosyntes).
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Fältstudier och experiment (VR-upplevelsen visar hur forskare arbetar praktiskt med att plantera och vårda koraller, vilket speglar fältstudiernas metodik).
- Upptäckter inom biologi och deras betydelse (vetenskapliga framsteg inom korallrestaurering och hur dessa bidrar till att bevara havsmiljöer).
- Kritisk granskning och användning av information (möjlighet att diskutera och analysera information om hot mot korallrev och jämföra olika källor).
Geografi
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Jordens naturresurser (korallrev som en naturresurs för både människor och djur (mat, skydd mot erosion, turism) och hur överutnyttjande och miljöpåverkan förändrar dessa livsmiljöer).
- Klimat- och vegetationszoner (korallrev finns främst i tropiska klimat med varma, klara vatten. VR-upplevelsen ger exempel på hur klimatförändringar påverkar dessa områden).
- Utmärkande drag för natur- och kulturlandskap (korallrev som unika marina naturmiljöer i världen och hur de formar lokala livsvillkor).
Hållbar utveckling
- Val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå (hur människor kan påverka haven positivt genom forskning, återplantering av koraller och hållbart nyttjande av marina resurser).
- Arbete för att förbättra människors levnadsvillkor (hur friska korallrev bidrar till fiske, turism och skydd av kuster, vilket i sin tur påverkar lokala samhällen och deras ekonomi).
Geografins metoder och verktyg
- Fältstudier (VR-upplevelsen fungerar som en virtuell fältstudie av ett korallrev, där eleverna kan observera miljön, arterna och människans påverkan).
- Beskrivning och analyser av platser och regioner (möjlighet att diskutera var i världen korallrev finns, vilka miljöfaktorer som är viktiga för deras överlevnad och hur dessa platser skiljer sig från svenska havsområden).