Till innehåll på sidan

Utforska Einsteins rumtid

Hoppa in i Einsteins universum. Upptäck hur tid och rum hänger ihop, se gravitationens effekter och förstå universums struktur.

Einstein’s Spacetime låter dig visualisera och interagera med rumtiden enligt relativitetsteorin. Du kan se hur massiva objekt böjer rummet, hur tid påverkas av gravitation, och hur planeter och stjärnor rör sig i detta dynamiska system.

Upplevelsen kombinerar fysik och matematik genom att låta dig experimentera med numeriska modeller, simulera gravitation och analysera banor. Genom att utforska dessa komplexa fenomen på ett visuellt och interaktivt sätt får eleverna en intuitiv förståelse för abstrakta begrepp som tid, rum och gravitation. Detta tränar både logiskt tänkande, problemlösning och matematiska färdigheter.

Observera. Upplevelsen är på avancerad engelska

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:

  • tillgång till ett VR-headset
  • ett Meta konto så du kan ladda ner upplevelsen.
  • Behöver du hjälp eller söker mer information om Metakonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter
Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Fysik,Matematik
Typ
VR
Upphovsmakare
POINT VR Studios
Originaltitel
Einstein´s Spacetime
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i ämnena Fysiki och Matematik för årskurs 7–9

Fysik

Fysiken i naturen och samhället
  • Universums uppkomst, uppbyggnad och utveckling samt förutsättningar för att finna planeter och liv i andra solsystem.

(VR-upplevelsen visar hur gravitation och rumtid påverkar himlakroppar och ger förståelse för universums struktur)).

  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg.

(Eleverna använder VR som ett digitalt verktyg för att observera och testa fysikaliska principer i rumtiden).

Matematik

Algebra och funktioner
  • Funktioner och deras egenskaper, till exempel linjära, exponentiella och andra samband.

(Genom att simulera hur objekt rör sig i böjt rum kan eleverna koppla matematiska funktioner till fysikaliska fenomen).

STEAM-integration

  • Science: Utforska rumtid, gravitation och universums dynamik.
  • Technology: Använd VR som digitalt verktyg för visualisering och experiment.
  • Engineering: Planera och analysera banor och simuleringar.
  • Arts: Visualisera och tolka universums struktur på kreativa sätt.
  • Mathematics: Koppla matematiska funktioner till fysikaliska observationer.
Fungerar inte upplevelsen?