Utforska solenergi i LittleLab
Upptäck hur solceller omvandlar ljus till elektricitet och varför solpaneler oftast placeras med lutning mot söder.
I LittleLab: Solar Experiment får du utforska hur solceller omvandlar ljus till elektricitet och varför solpaneler ofta placeras med lutning mot söder. I ett virtuellt laboratorium guidar Dr. Blubber dig genom experimenten, steg för steg, och visar hur du kan mäta och observera effekterna av olika ljusförhållanden och panelvinklar.
Upplevelsen är utvecklad av KIDS interactive GmbH och är utformad för att göra STEM-lärande konkret och roligt. Genom VR kan du interagera direkt med utrustningen, använda både Touch Controllers och Hand Tracking, och se på nära håll hur energi skapas från solens strålar.
Rekommenderad åldersgräns
Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.
Användarguide
För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:
- tillgång till ett VR-headset
- ett Meta-konto så du kan ladda ner upplevelsen
- en fri yta om 2x2 meter
Behöver du hjälp eller söker mer information om Meta-konto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter
Koppling till läroplan LGR 22
Centralt innehåll i ämnena Fysik och Teknik 7-9
Fysik
Fysiken i naturen och samhället
- Energins flöde och oförstörbarhet samt olika energislags kvalitet. Olika typer av energikällor samt deras för- och nackdelar. (Upplevelsen visar hur solceller omvandlar ljusenergi till elektrisk energi och illustrerar energins flöde i ett konkret experiment).
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. (VR-upplevelsen fungerar som ett digitalt laboratorium där elever kan observera, testa och mäta hur olika ljusförhållanden och panelvinklar påverkar energiproduktionen).
Teknik
Tekniska lösningar
- Hur tekniska lösningar är anpassade efter människors behov och hur de kan bidra till hållbar utveckling. (Eleverna får se hur solpaneler är utformade och placerade för att maximera energiproduktion, vilket kopplar teknik till hållbar energianvändning).
- Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbete, t.ex. för simuleringar och experiment. (VR-simuleringen ger eleverna möjlighet att interagera med experimenten och testa olika lösningar på ett säkert och uppslukande sätt).
