Till innehåll på sidan

Utforska vetenskapens värld med Nova Science

En interaktiv resa genom fysik, kemi, biologi, teknik och matematik. Experimentera, upptäck och förstå hur naturvetenskap och teknik formar vår värld.

Nova Science är en VR-upplevelse utformad för att spelas av minst två personer. En spelare är använder VR medan den stödjer med Supportfilen Nova Science som innehåller viktig information. God kommunikation är nyckeln för att lyckas.

Upplevelsen är på engelska.

I upplevelsen får ni flera uppdrag:

Biologi – Uppdrag: Protein

Syntetisera ett protein för att hjälpa en patient med en genetisk sjukdom och tillämpa era biologikunskaper i praktiken.

Kemi – Uppdrag: Molekyl

Res i tid och rum för att lösa pussel om molekylstrukturen i tre ekologiska katastrofer, och repetera begrepp som molekylgeometri, hybridisering och kemiska bindningar.

Fysik – Uppdrag: Mörk materia

Skicka er pilot till en rymdstation för att samla information om stjärnor och kombinera kunskaper om energins bevarande och cirkulär rörelsedynamik.

Tillsammans får ni en interaktiv och praktisk inblick i naturvetenskapens och teknikens värld, där samarbete och kommunikation är avgörande för framgång. Nova Science kombinerar teori med upplevelsebaserat lärande och är en tydlig STEAM-upplevelse som engagerar och förbereder elever för framtida studier.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:

  • tillgång till ett VR-headset
  • ett Meta konto så du kan ladda ner upplevelsen.
  • Behöver du hjälp eller söker mer information om Metakonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter


Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Biologi,Kemi,Fysik,Teknik
Typ
VR
Upphovsmakare
Novascience
Originaltitel
NovaSciencenter
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i ämnena Biologi, Kemi, Fysik och Teknik för årskurs 7–9)

Biologi

Natur och miljö
  • Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.

(Uppdraget Protein låter eleverna praktiskt tillämpa biologiska principer och förstå organisk kemi i samband med levande system).

Kemi

Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen
  • Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till miljö och hälsa, t.ex. växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter.
  • Några produkters livscykel och påverkan på miljön.

(Uppdraget Molekyl visar molekylstrukturer och kemiska bindningar i ekologiska sammanhang, vilket hjälper eleverna att koppla teori till praktiska exempel).

Fysik

Fysiken i naturen och samhället
  • Krafter, rörelser och rörelseförändringar samt hur kunskaper om detta kan användas, t.ex. i frågor om trafiksäkerhet.

(Uppdraget Mörk materia låter eleverna använda kunskaper om energi och cirkulär rörelse i en interaktiv miljö).

Teknik

Teknik, människa och miljö samt arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
  • Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
  • Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbete.

(Spelet kombinerar digitala verktyg med vetenskaplig problemlösning och visar hur tekniska lösningar och vetenskap samverkar).

STEAM-perspektiv

  • Upplevelsen integrerar naturvetenskap, matematik, teknik, konst och problemlösning, vilket främjar tvärvetenskapligt lärande och kreativitet.
Fungerar inte upplevelsen?