Till innehåll på sidan

Utforska Warship Mars – en VR-arkeologisk djuphavsresa

Dyk ner i historien på ett helt nytt sätt! Upplev det svenska krigsskeppet Mars som sjönk för över 450 år sedan och utforska vraket i virtuell verklighet.

Warship Mars är en immersiv VR-upplevelse där du får följa med på en virtuell undervattensexpedition till det välbevarade vraket av det svenska örlogsskeppet Mars. Det stora skeppet, som var ett av Europas mest imponerande fartyg under 1500-talet, hittades nära Öland efter mer än två decenniers sökande.

I VR kan du utforska vrakplatsen med dykutrustning, använda verktyg som undervattenskamera och dokumentera artefakter under ytan. När du sedan kommer upp till forskningslägret kan du analysera och lära dig mer om Mars historia, dess struktur, beväpning och de människor som tjänstgjorde ombord.

Upplevelsen kombinerar vetenskap, historia och teknik och ger dig en unik chans att själv bli en digital undervattensarkeolog. Du får se hur modern teknik och VR används för att bevara historiska fynd och göra dem tillgängliga för alla – utan att riskera verkliga dykningar.

Upplevelsen är på engelska.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Med målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

Användarguide

För att ta del av denna upplevelse i XR, behöver du ha:

  • tillgång till ett VR-headset
  • ett Meta konto så du kan ladda ner upplevelsen.
  • Behöver du hjälp eller söker mer information om Metakonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här: Meta Store Hjälpcenter
Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Teknik,SO
Typ
VR
Upphovsmakare
prefrontal cortex
Originaltitel
Warship Mars
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i ämnena Teknik, Historia och Samhällskunskap för årskurs 7-9

Upplevelsen passar särskilt bra i åk 8–9, då den kombinerar historia, teknik och källkritik samt ger fördjupning i historiska tolkningar och modern teknik.

Historia – Historiska perspektiv och metoder

  • Hur historiska källor kan användas för att skapa kunskap om det förflutna. (I Warship Mars får eleverna undersöka ett verkligt historiskt vrak och se hur arkeologiska fynd, dokumentation och tolkningar används för att förstå 1500-talets sjöfart och krigföring).
  • Stormaktstidens Sverige och dess betydelse i Europa. (Skeppet Mars var ett av sin tids mest avancerade krigsfartyg och ger en konkret inblick i Sveriges militära ambitioner under 1500-talet).

Teknik – Teknik, människa och samhälle

  • Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter. (Upplevelsen visar hur modern teknik som VR och digital dokumentation används inom marinarkeologi för att utforska platser som annars är otillgängliga).
  • Hur digitala verktyg används för simuleringar och visualisering. (VR-tekniken gör det möjligt att studera vraket på ett säkert och pedagogiskt sätt utan att störa den verkliga miljön).

Samhällskunskap – Demokrati, kulturarv och ansvar

  • Hur kulturarv bevaras och används i samhället. (Upplevelsen synliggör varför historiska vrak skyddas, hur de förvaltas och vilken betydelse de har för vår gemensamma historia).
Fungerar inte upplevelsen?