Till innehåll på sidan

Samarbete med Hyper Island resulterade i två XR-prototyper för skolan

Under våren har Modda Sörmland samarbetat med studerande från utbildningen XR Creative Developer på Hyper Island för att undersöka olika tillämpningar kring hur immersiv teknik kan användas för att stimulera intresset för teknik, matematik och naturvetenskap i grundskolan. Två team har tagit fram varsin innovativ lösning, båda som tydligt visar på potentialen av lärande med hjälp av Extended Reality (XR), som Virtual Reality (VR) och Mixed Reality (MR).

Tvådelad bid med människor i MR miljö på vänster sida och en animerad MR ,miljö med en jordglob på ett bort till höger

Mixed Reality-spelet Atomic Match lär ut det periodiska systemet

Teamet bestående av Ignacio Roulet, Thiago Dantas, Mousumi Mukherjee, Diego Olivares Soza och Daria Matveeva har utvecklat Atomic Match - ett Mixed Reality-spel som på ett lekfullt sätt lär barn och unga det periodiska systemet. Genom att memorera föremål och matcha dem med rätt grundämnen i en virtuell miljö förstärks inlärningen med hjälp av interaktivt och upplevelsebaserat lärande.

Spelet har testats tillsammans med elever från mellanstadiet i Flen, där bland andra lärare Malin Jahnsdotter Jaktlund varit med och gett pedagogiskt stöd. Utformningen bygger på Modda Sörmlands metod för upplevelsebaserat lärande samt på insikter från Sveriges nationella STEM-strategi.

-Det känns meningsfullt att kunna hjälpa någon att lära sig. Att få se reaktionerna hos barnen när vi körde playtest med dem, det motiverade mig ytterligare. Jag är en visuell person själv och ser verkligen värdet av XR i klassrummet, säger Diego Olivares Soza.

Socialt VR-klassrum för ökad tillgänglighet och inkludering

Det andra teamet, bestående av Godwin Udu, Deepa Mylavarapu, Nargis Akbari och Tomalika Ferdous, valde att fokusera på sociala aspekter av lärande i VR. Deras prototyp visar hur ett virtuellt klassrum skulle kunna användas för att koppla ihop elever och lärare från olika delar av landet.

Med ett digitalt VR-klassrum skapas nya möjligheter för fjärrundervisning, samarbetsprojekt och interaktiva lektioner, särskilt för de elever som annars har svårt att delta i undervisning på plats. Lösningen demonstrerar hur social VR kan bidra till en mer inkluderande och tillgänglig skola för alla.

-Jag har en bakgrund inom kemiteknik, och vet att ett problem när vi pratar om kemiska atomer är att det är väldigt abstrakt. Det kan vara svårt att förstå sådant som vi inte kan se; atomerna är osynliga. Med XR-teknik har vi möjlighet att uttrycka oss och visualisera på nya sätt. I slutändan kan det göra lärandet enklare för eleverna. Genom att visualisera kan vi se, interagera och lära oss nya saker, reflekterar Godwin Udu.

Framtidsprototyper av morgondagens lärande

Vi på Modda Sörmland vill rikta ett stort tack till samtliga studerande som varit med i projekten samt till Victoria Todorova som initierade samarbetet. Det har varit värdefullt att följa teamens arbete, från idé till prototyp, och vi ser fram emot att använda dessa lösningar vidare i våra dialoger kring framtiden med elever, pedagoger och noder runtom i Sörmland. Samarbeten som detta är viktiga för att koppla samman utbildning, innovation och samhällsnytta, och visar samtidigt hur XR-teknik kan bidra till att inspirera nästa generation till ett ökat intresse för teknik, naturvetenskap och matematik.

Publicerad: 16 apr. 2025Publicerades den 16 april 2025

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter