Till innehåll på sidan

Den första 3D Virtual Reality-filmen inspelad i rymden

Följ med astronauter på en extraordinär resa i den banbrytande första 3D-virtualitetsfilmen som spelats in i rymden.

Bild med rymdfaskost som flyger över jorden

Tema: Rymden

Detta är en VR och 360 upplevelse
Gå till upplevelsen

Följ med astronauter på en extraordinär resa i den banbrytande första 3D-virtualitetsfilmen som spelats in i rymden. Nu har du möjlighet att uppleva tyngdlöshet, fara runt jorden i 27 000 kilometer i timmen och beskåda en hisnande vy av vår planet som kanske förändrar din syn för alltid. Medverkande är astronauterna Chris Hadfield, Mae Jemison, Mike Massimino och Nicole Stott.

För en maximal 3D-upplevelse, använd YouTube-appen med Google Cardboard, Daydream eller Playstation VR. Alternativt kan du se den häpnadsväckande äventyrsfilmen i 2D 360 via YouTube-appen på din smartphone eller iPad.

Om du är i dina VR-glasögon och startar upplevelsen, kommer du till ett YouTubeklipp. Öka kvalitén till högsta möjliga genom att klicka på kugghjulet och välj inställning ”Kvalitet”. Sätt på helskärmsläge och därefter byter du ut ”Inte VR” till ”VR 360”.

Engelskt tal.

Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Fysik,Teknik
Tidsåtgång
1+ min
Deltagare
Individuell
Typ
Immersiv video,VR
Upphovsmakare
National Geographic
Originaltitel
First-Ever 3D VR Filmed in Space | One Strange Rock
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i Fysik och Teknik för årskurs 7-9

Fysik

Fysiken i naturen och samhället
  • Universums uppkomst, uppbyggnad och utveckling samt förutsättningar för finna planeter och liv i andra solsystem.
  • Systematiska undersökningar och granskning av information.
  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg.
  • Sambandet mellan undersökningar av fysikaliska fenomen och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De fysiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet

Teknik

Teknik, människa, samhälle och miljö
  • Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
  • Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
  • Hur föreställningar om tekniker påverkar individers användning av tekniska lösningar och yrkesval.
Tekniska lösningar
  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
  • Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbetet till exempel för att göra ritningar och simuleringar.
Fungerar inte upplevelsen?

Tema: Rymden

Tema rymden samlar inspirerande och kreativa upplevelser för årskurs 7-9. Stig in i en virtuell version av den internationella rymdstationen ISS, experimentera med gravitation från din egen dator eller följ med på en spännande 360-rundtur i vårat solsystem.