Till innehåll på sidan

Ett äventyr på planeten Mars

Utforska planeten Mars i en unik VR-upplevelse som fått tummen upp av riktiga astronauter.

Mars Quest är en spännande upplevelse, skapad för att ge grupper ett kort men intensivt VR-äventyr på planeten Mars. Upplevelsen rekommenderas för 3 till 15 personer där spelet erbjuder en interaktiv och utmanande resa som passar både nybörjare och VR-entusiaster.

Upplevelsen har testats och godkänts av fyra erfarna astronauter: Marcos Pontes, Raja "Grinder" Chari, Nora Al Matrooshi och Christer Fuglesang.

Mars Quest är en rumsskala-upplevelse som använder handspårning och kräver en yta på minst 3 meter i en riktning. För bästa upplevelse rekommenderas att minimera Guardian-inställningarna och undvika snabba rörelser.

Perfekt för grupper mellan 3 och 15 personer.

Rekommenderad åldersgräns

Den rekommenderade åldersgränsen för VR utrustning är 13 år. Men målmans godkännande är åldersgränsen 10 år.

För bästa upplevelsen

Väl inne i upplevelsen- välj Gul yta vid mappning av säkerhetsgräns.

Användarguide

För att ta del av denna upplevelsen behöver du:

  • tillgång till ett VR-headset
  • ett Meta konto så du kan ladda ner upplevelsen.

Behöver du hjälp eller söker mer information om Metakonto, konfigurering och installation av appar kan du läsa mer här


Årskurs
Årskurs 7-9
Ämne
Fysik,Teknik
Typ
VR
Upphovsmakare
Imitera AB
Originaltitel
MarsQuest
Koppling till läroplan LGR 22

Centralt innehåll i ämnena Fysik och Teknik för årskurs 7-9 ämnena:

Fysik

Fysik i naturen och samhället

  • Universums uppkomst, uppbyggnad och utveckling samt förutsättningar för att finna planeter och liv i andra solsystem
  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg

(Eleverna får utforska rymdens miljöer och träna sin förståelse för universums uppbyggnad och mänskliga rymdresor. Upplevelsen visualiserar observationer och experiment i en digital kontext som annars är svår att uppleva i klassrummet).

Teknik

Teknik, människa och miljö

  • Hur tekniken möjliggöretenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer

(Upplevelsen visar hur avancerad teknik, som rymdfarkoster och livsuppehållande system, gör det möjligt att forska om och utforska andra planeter. Den ger en konkret förståelse för samspelet mellan teknik och vetenskaplig utveckling).

Fungerar inte upplevelsen?

Tema: Rymden

Tema rymden samlar inspirerande och kreativa upplevelser för årskurs 7-9. Stig in i en virtuell version av den internationella rymdstationen ISS, experimentera med gravitation från din egen dator eller följ med på en spännande 360-rundtur i vårat solsystem.