Till innehåll på sidan

Avatar lär elever om AI på högstadienivå

I ett pilotprojekt får elever på högstadienivå från Flens kommun lära sig mer om artificiell intelligens (AI) med hjälp av en interaktiv avatar. Avataren är konstruerad för att svara på frågor om olika ämnen och anpassad för skolundervisning tillsammans med en lärare. Den 26 november kommer eleverna för första gången att få träffa och prata med avataren.

Porträtt av Benjamin från Flens kommun i framkant och en AI avatar i bakgrunden

Forskningsarenan WARA Media & Språk, som är en del av forskningsprogrammet WASP, tillsammans med Modda Sörmland och Flens kommun har tagit initiativ till och samarbetar kring hur AI-avatarer kan användas i skolan för att öka ungas förståelse kring artificiell intelligens. Genom pilotprojektet med eleverna från Flens kommun vill parterna förstå mer om hur avatarer kan användas i undervisningssyfte.

Eleverna kommer under ett lektionstillfälle att få ställa frågor och direkt få svar av AI-avataren för att på så vis öka sin förståelse för AI som ämne. I första hand kommer AI-avataren att agera assistent under en lektion utvecklad av Benjamin Lüning, Leg. gymnasielärare i Flen.

-Med AI-avataren får vi möjlighet att låta samtliga elever interagera och ta till sig ny kunskap på ett lekfullt sätt. Jag som lärare kan självklart hålla genomgångar för hela klassen men när jag sedan ska hjälpa eleverna vidare är det en-till-en som gäller. Med avataren tillgänglig kan eleverna istället starta igång direkt. Här har jag också möjlighet att bestämma vad avataren ska ta upp, säger Benjamin Lüning.

NVIDIA och SoftServe har utvecklat AI-avtataren som är anpassad för undervisning enligt forskare vid Umeå universitet. Avataren bygger på tekniker som röstigenkänning, talsyntes, och stora språkmodeller, och har berikats med pedagogiskt material på högstadienivå framtaget av lärare i Flen.

-Digitala assistenter ges ofta ett mänskligt utseende för att skapa en mer naturlig interaktion för användaren, men det ökar samtidigt risken att användaren inte förstår de tekniska begränsningarna med systemet, och tillskriver det förmågor som det inte har. För att komma till rätta med det här problemet bör unga som gamla få möjlighet att prova tekniken tillsammans med en kunnig person som kan förklara vad som händer “under huven”, och varför systemet beter sig som det gör, säger Johanna Björklund, lektor vid Umeå Universitet och projektledare för WARA Media & Språk.

Flens kommun tog under hösten emot kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 för systematisk utveckling av skolan i en digital tid. Modda Sörmland och Flens kommun fortsätter att gemensamt utforska möjligheterna och begränsningarna med ny teknologi i skolan, denna gång tillsammans med WARA Media & Språk.

-Inom Region Sörmland utforskar vi hur upplevelsebaserat lärande kan stärka intresset och förståelsen för teknik, matematik och naturvetenskap hos våra grundskoleelever, genom vårt digifysiska science center Modda Sörmland. AI-utvecklingen kommer att påverka skolan och därför är det viktigt för oss att vara proaktiva. Vi vill identifiera både möjligheter och utmaningar som denna utveckling medför för regionens pedagoger och elever,” säger Katarina Bergkvist, Verksamhetschef Näringsliv och arbetsmarknad, Region Sörmland.

-Satsningen på digitala lärmiljöer med AI och XR är för oss en stor demokratisk och likvärdighetsfråga. Vi vill kunna ge våra elever bästa möjliga förkunskaper inför vuxenlivet, säger Mogens Lauridsen, IKT-samordnare BUK förvaltning, Flens kommun.

Den 26 november sker det första undervisningstillfället med Benjamin Lüning och eleverna från Flen, som del av WARA M&L Community Days 2024 i Norrköping. Undervisningen kommer att ske på engelska.

Efter undervisningstillfället kommer en dialog föras kring hur ett fortsatt engagemang kring AI-avataren i skolan hade kunnat se ut, kopplat till arbetet med att öka barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap.

Vill du veta mer? Kontakta modda@regionsormland.se

Om WARA Media & Språk

Wallenbergs forskningsarena för Media och Språk, WARA M&L, bygger ett multidisciplinärt ekosystem som spänner över vetenskapliga fält och industriella sektorer. Arenan är en del av det omfattande nationella forskningsprogrammet Wallenberg AI, Autonomous Systems, and Software Program, WASP.

Om Modda Sörmland

Modda Sörmland är ett digifysiskt science center som förvaltas av Region Sörmland. Det är en plats där barn och unga får lära i en stimulerande, lustfylld och utforskande miljö med hjälp av extended reality (XR). Modda Sörmland flyttar mentala gränser och ska locka fler barn och unga till att vilja utbilda sig inom teknik, naturvetenskap och matematik.

Om Flens Kommun

I hjärtat av Sörmland hittar vi Flen. Flen är en liten kommun som inte räds ny teknik. Genom utvecklingen av EDTECH FLEN har kommunen kommit långt i sitt digitala arbete kopplat till utbildning. Idag samarbetar vi nära Modda för att på så sätt möjliggöra XR miljöer för eleverna och personalen. Vi satsar på att utbilda ALLA lärare och administrativ personal inom AI och hur vi kan använda det i vårt dagliga arbete.

Publicerad: 19 nov. 2024Publicerades den 19 november 2024

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter