Lär känna Jonatan Ansin – utbildningsansvarig på Modda Sörmland
Under hösten kommer Jonatan Ansin att ansvara för Modda Sörmlands utbildningar i upplevelsebaserat lärande med XR och AI. Jonatan har en bakgrund som VR-utvecklare, och gjorde tidigare praktik hos Modda Sörmland då han utvecklade en geometriapp för skolan. Nu är han tillbaka för att leda arbetet med att kompetensutveckla grundskolepedagoger i regionen samt stimulera barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap

Det första utbildningstillfället under ledning av Jonatan Ansin hölls i början av september i Flen. Under hösten finns flertalet utbildningar för grundskolepedagoger runtom i länet planerade och öppna för anmälan, både grundutbildningen samt fortsättningskursen Producera XR.
”Det känns fantastiskt roligt att vara tillbaka på Modda Sörmland! Jag hade en väldigt rolig och lärorik praktik här och har längtat efter att få komma tillbaka. Att få chansen att jobba med ett av mina stora intressen, XR, är en stor ynnest,” säger Jonatan Ansin.
Jonatan tog nyligen examen från Nackademin, där han studerat till XR-utvecklare. Intresset för immersiva teknologier, som VR och AR, är dock kanske störst när det gäller hur tekniken kan användas för lärande i olika situationer.
”Människor, och allra minst barn, är inte gjorda för att lära sig saker genom att sitta passivt och ta emot information. Vi vill interagera med saker. Upplevelsebaserat lärande tar fasta på just det, och XR som teknik gör det möjligt,” förklarar Jonatan.
Vad tänker du om VR:s möjligheter för lärande?
”Möjligheterna med VR i lärande är nästan gränslösa. Eller snarare, vi har ännu inte sett var gränsen går. Tekniken i sig är inte ny, men först på senare tid har vi fått den tekniska infrastrukturen med internet och kraftfulla, små processorer som gör det möjligt att verkligen utnyttja VR. Nu kan man på ett relativt enkelt sätt besöka andra platser i både tid och rum. Med VR blir det möjligt att inte bara läsa om historia utan faktiskt uppleva den. I stället för att bara läsa om dinosaurier kan man gå bland dem! Det skapar ett mer lustfyllt lärande, och jag tror inte att man kan överskatta vikten av det.”
Vad tar du med dig från förra veckans utbildningstillfälle?
”’Våga prova!’ och ’Testa snart!’ är några av reaktionerna vi fått från våra utbildningsdeltagare. Jag tror att det är bland det viktigaste i detta – att våga prova. Det är inte ovanligt att möta lärare som är skeptiska till en början, men jösses vad många jag träffat som varit emot tekniken och sedan blivit golvade av sin fascination och av möjligheterna med XR när de väl kommit igång och börjat testa,” berättar Jonatan.
Du är själv VR-utvecklare i grunden. Berätta om den matematikupplevelse du utvecklade åt Modda Sörmland under våren och vad du lärde dig längs vägen.
”Under min praktik på Modda Sörmland utvecklade jag en matematikapp som fokuserade på geometri och symmetri. Geometri är som gjort för att vara i VR. För många är det svårt att visualisera hur en geometrisk form faktiskt ser ut i verkligheten. Att då med hjälp av tekniken kunna hålla i exempelvis en cylinder underlättar ofantligt för förståelsen av den geometriska formen,” berättar Jonatan och fortsätter:
”För att utveckla appen var speltester med målgruppen, det vill säga med barnen själva, ovärderliga. Målet har varit att bidra till ett lustfyllt lärande, och därför jobbade jag med lekfulla former som påminde lite om spel. Man lär sig bättre när man har roligt, men det kan ibland också vara en svår balansgång.”
Vad är dina tankar framåt för kommande utbildningstillfällen hos Modda Sörmland?
”Jag skulle vilja se XR-tekniken som en naturlig del i undervisningen. Precis som datorn i dag är en självklarhet i undervisningen hoppas jag att XR-tekniken kan bli en lika självklar del i morgon. Sedan är det viktigt att använda tekniken på rätt sätt, som ett hjälpmedel för lärande. Det är inte meningen att den ska ta över helt och hållet, utan snarare komplettera befintlig undervisning och möjliggöra ett upplevelsebaserat lärande.”
”Jag ser fram emot att ta del av utvecklingen framåt i mötet med pedagoger och som en del av teamet på Modda Sörmland.”
Jonatan Ansin är en del av Modda Sörmlandsutbildningsteam från september 2025.
Ta del av kommande utbildningstillfällen inom Modda Sörmland
Modda Sörmlands pedagogutbildning ’Upplevelsebaserat lärande med XR’ är öppen och kostnadsfri för dig som jobbar inom den kommunala skolan i Region Sörmland. Utbildningen om upplevelsebaserat lärande med extended reality (VR, AR, MR och AI) avser att höja kompetensen i grundskola inom teknik, naturvetenskap och matematik.
Utbildningen tar upp teori och praktiska moment inom dessa ämnen, och fokuserar på att du får testa och lära dig om extended reality utrustningar och upplevelser. Se kommande utbildningstillfällen
Publicerad: 10 sep. 2025Publicerades den 10 september 2025
Senaste nyheterna


