Till innehåll på sidan

Lokala nav för barn och unga inom STEM – Ankarnoder inom Modda Sörmland

För att ge alla barn och unga i Sörmland likvärdiga möjligheter till framtidens utbildning, teknik och innovation, krävs ett starkt lokalt engagemang. Inom Modda Sörmland är Ankarnoderna nyckelspelare i att förverkliga den visionen. Idag fungerar EDTECH Flen i Flen och TechLab Vetenskapens Hus i Nyköping som Ankarnoder och öppna lärocentrum för barn och unga, men planer finns för fler platser att öppna upp inom fler kommuner framåt.

Tvådelad bild på utsidan av lokaler. Vänstra med loggan TechLab och högra med entredörren och logga till EDTECH Flen

Med utgångspunkt i Modda Sörmlands ambition att stimulera barns och ungas intresse för teknik, naturvetenskap och matematik genom upplevelsebaserat lärande och extended reality (XR), fungerar ankarnoderna som lokala, strategiska utvecklingshubbar.

– Ankarnoderna är våra motorer ute kommunerna. De möjliggör inte bara aktiviteter för barn och unga, utan också kompetenshöjning för pedagoger, testbäddar för ny teknik och ett ekosystem för lokal utveckling. Det är här framtiden för skolans lärande formas, säger Sofie Sandvik, Ansvarig för Modda Sörmland.

Inom Modda Sörmland är samverkan med noder, fysiska platser som möjliggör ett utforskande av teknik, matematik och naturvetenskap runtom i landet, en viktig pelare inom hela konceptet. Idag samverkar Modda Sörmland med 25 olika noder, varav två fungerar som ankarnoder.

Satsningen är i linje med den svenska STEM-strategin (science, technology, enginerring and mathematics) som lyfter vikten av att börja redan i ung ålder för att stimulera ett intresse inom teknik, matematik och naturvetenskap.

TechLab Vetenskapens Hus – Nyköpings likvärdiga satsning inom STEAM

I Nyköping och Oxelösund har TechLab Vetenskapens Hus tagit position som en ledande Ankarnod inom Modda Sörmland – en plats där framtidens färdigheter blir tillgängliga för alla barn och unga. Genom skräddarsydda workshops i programmering, spelskapande, 3D-design, AI, konstruktion och VR/XR- upplevelsebaserat lärande, skapas ett kreativt och teknikorienterat lärande som sätter elevernas nyfikenhet och problemlösningsförmåga i centrum.

TechLab jobbar med det bredare fokuset STEAM, där A står för Arts och är ett sätt att kombinera konst och konstnärliga uttryck med teknik, matematik och naturvetenskap för ett mer holistiskt och engagerande lärande.

- Vi bedriver ett brett och likvärdigt STEAM-arbete i vår kommun. För oss är det viktigt att hålla utbildningstråden stringent samtidigt som vi når ut till så många som möjligt. Som ankarnod bedriver vi en kvalitetssäkrad undervisning, samt utgöra ett gott exempel för andra skolor, kommuner och noder, säger Björn Wallberg och Peter Lövgren på Techlab Vetenskapens hus.

Det som gör Nyköpings satsning särskilt kraftfull är modet att göra TechLab till ett obligatoriskt moment för samtliga grundskolor i kommunen. Genom detta beslut säkerställs att varje elev, oavsett bakgrund, skola eller bostadsområde, får samma tillgång till innovativa lärmiljöer och digital kompetens. Det är ett tydligt ställningstagande för en jämlik och rättvis skolgång på lika villkor.

Satsningen omfattar också fritidsaktiviteter under skollov, avgiftsfria kvällskurser och en systematisk kompetensutveckling för pedagoger i alla årskurser. TechLab är därmed inte bara en resurs utan ett långsiktigt åtagande att rusta både elever och lärare kopplat till STEM.

Vi har satt STEAM på kartan. Vi har på ett läsår undervisat cirka 4000 elever i workshopform, samt 300 pedagoger. Det har skapat förståelse och gett djupare insikter om varför detta arbete är så viktigt.

EDTECH Flen – en pionjär inom upplevelsebaserat lärande

EDTECH Flen är ett digitalt lärcenter med målet att stärka det upplevelsebaserade lärandet i Flens kommuns skolor. Verksamheten inspirerar barn, unga och skolpersonal till ökad kreativitet och fördjupade kunskaper inom naturvetenskap, teknik och matematik. Samtidigt utvecklas viktiga framtidsförmågor som entreprenörskap och innovationsförståelse.

- Vårt jobb är att stötta våra pedagoger i deras användande av Upplevelsebaserat lärande. Det kan gälla såväl idéer och uppslag till vad som passar till olika arbetsområden i den ordinarie verksamheten, men också tekniskt stöd med den tekniska utrustningen, berättar Mogens Lauridsen på EDTECH Flen och fortsätter:

- På EDTECH Flen samlar vi nu den fysiska noden KomTek Flen, NTA samordningen och IKTeket och kan därmed ge ett stort stöd till våra elever och lärarkollegor. Vi har haft gemensamma aktiviteter med vårt VR bibliotek, BiblioTech.

EDTECH Flen har uppmärksammats med utmärkelsen Guldtrappan och delar idag sin expertis vidare till pedagoger i länet, bland annat genom samverkan med Mälardalens universitet kring metoder för AI i undervisningen.

Verksamheten spelar också en viktig roll i att stärka socioekonomiskt utsatta områden i Sörmland genom att bidra till en mer jämlik utbildning kopplad till spetsteknik och digital kompetens.

- Ett konkret bevis på att vår satsning är rätt är att vi faktiskt har elever som nu känner att det är värt att gå till skolan för att lära sig mer! Ett annat projekt vi är stolta över är att vi etablerar ett samarbete med Arbetsmarknadsenheten i kommunen där de kommer till oss för att få veta med om olika yrken via VR tekniken, berättar Mogens.

Lokala ankarnoder - en investering i Sveriges framtid

Satsningen på ankarnoder ligger i linje med både Regeringens nationella STEM-strategi, som syftar till att fler barn och unga ska välja utbildningar och yrken inom teknik och naturvetenskap, och digitaliseringsstrategin, som betonar att alla ska ges möjligheter att utveckla digital kompetens med ökad fokus på AI.

På regional nivå bidrar ankarnoderna till Region Sörmlands mål om en mer jämlik, hållbar och innovativ skolutveckling – samtidigt som de stärker kommunernas attraktivitet och kompetensförsörjning.


Publicerad: 12 juni 2025Publicerades den 12 juni 2025

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter