Modda Sörmland nyhetsbrev #6
Våren har varit fylld av utveckling och nya satsningar inom upplevelsebaserat lärande och XR-teknologi. Vi har lanserat Moddaloggen, där lärare kan logga sina VR-aktiviteter och få möjlighet att bli Årets Moddalärare, samt introducerat Moddapotten, som ger skolor i nätverket appkrediter till Meta Quest Store. Samtidigt har vi fortsatt att utveckla och stärka samverkan med våra noder utifrån en framtagen handlingsplan och gemensamma lovsaktiviteter. Modda Sörmland är ett digifysiskt science center med bas i Södermanland, förvaltat av Region Sörmland. Vårt uppdrag är att inspirera barn och unga inom teknik, matematik och naturvetenskap genom upplevelsebaserat lärande med XR. Här kommer en sammanfattning av de senaste nyheterna, initiativen och kommande möjligheter.

På gång inom Modda
Moddaloggen och Årets Moddalärare
Nu kan du logga dina VR-aktiviteter i klassrummet via Moddaloggen. Vi samlar in dessa löpande för att skapa kunskapsdokument för allas nytta. Din loggade aktivitet kan också leda till en nominering till ”Årets Moddalärare” – en ny utmärkelse där vinnaren får stor uppmärksamhet och ett pris på 25.000 kr vid årets slut. Gå till Moddaloggen
Moddapotten - appkrediter tilll er skola!
Alla skolor i Moddas nätverk får en appkredit att använda i Meta Quest Store från Modda. Ni kan antingen välja fritt bland apparna i butiken eller utforska våra rekommenderade XR-appar för undervisning. För att ta del av erbjudandet skickar ni bara skolans namn och en lista på de appar ni önskar till Modda Sörmland, enligt instruktionerna i det separata mailutskicket.
Kvalité före kvantitet i plattformen
Labbet har utvecklats med stort fokus på kvalité före kvantitet. Vi har strukturerat om och tydliggjort upplevelserna, som nu klassificeras efter typ:
- Immersiv video – 360°/180°- eller 3D-video som ger en omslutande upplevelse där man kan titta runt och känna sig som en del av händelsen via VR-headset eller på en traditionell "plattskärm" som tex mobil, surfplatta och PC/laptop.
- Webb – Interaktiva digitala upplevelser där användaren kan påverka innehållet, till exempel genom klick, val och simuleringar direkt i webbläsaren.
- MR (Mixed Reality) – En immersiv upplevelse som blandar den fysiska världen med datagenererade element.
- AR – (Augmented Reality) via mobilen eller surfplattan där datagenererade objekt placeras i den fysiska världen.
- VR (Virtual Reality) – En immersiv värld där man kan interagera och interaktivt röra sig i en virtuell miljö.
Vi har även breddat vårt ämnesutbud – nu finns Samhällskunskap (SO) som ämne i labbet. Dessutom vill vi göra er uppmärksamma på att vi har flyttat mycket av innehållet från katalogen i "Labbet" över till den nya sektionen "Resurser" under fliken ”För lärare”. Det som vi har flyttat till denna sektion är oftast länkar till större sidor på nätet med anknytning till STEM, medan vi jobbar på att hålla Labb-innehållet fokuserat på det som du kan tillämpa direkt i klassrummet. Använd Resurser tillsammans med Labbet i din lektionsplanering!
Nya spännande upplevelser i Labbet:
- Kom i gång med VR, del 3 (First Hand)
- Skulptera i 3D med VR (Open Brush)
- Skapa 3D-miljöer i VR (Open Blocks)
- Plundring – en utställning i VR
- Ta naturen till ditt vardagsrum
- Jobbcirkus – Utforska olika yrken genom VR-simuleringar
LIA på Modda
Modda kommer systematiskt arbeta med praktikanter och LIA. Under 2025 kommer två studenter göra sin LIA hos oss. Varmt välkommen Jonatan från Nackademin.
-Jag är på Modda som LIA-student (praktikant) och kommer under våren som mitt examensarbete att skapa en VR-app för elever i grundskolan. Appen kommer att vara i ämnet matematik med inriktning mot geometri och symmetri. Min plan är att ge eleven en grundläggande förståelse för vad symmetrier är och vilka typer av symmetrier som finns (translationssymmetri, spegelsymmetri och rotationssymmetri). Samt även ge en inblick i olika geometriska former och hur de är uppbyggda. Appen kommer att ett fokus på lustfyllt lärande, den kommer således ha en ganska stor vikt vid gamefiering, med problemlösning och utforskande som en stor del av det. Jag hoppas ni ser fram emot appen och att den kommer att vara till nytta för såväl lärare som elever. /Jonatan Ansin – student, VR-utvecklare.
AI-avatar provjobbar som lärarassistent i Flen med start 17 mars
En interaktiv AI-avatar utvärderas snart i rollen som lärarassistent på gymnasiet i Flens kommun. Avataren har tillgång till kursplanen i engelska och AI och är tänkt att stötta läraren i klassrummet genom att svara på elevernas frågor och ge extra individuellt stöd. Modda Sörmland och Flens kommun, tillsammans med forskningsarenan WARA Media & Språk, som är en del av forskningsprogrammet WASP, har tagit initiativ till och samarbetar kring hur AI-avatarer kan användas i skolan som lärarassistent. Syftet är att öka ungas förståelse kring artificiell intelligens, och samtidigt utforska vilken roll AI-avatarer kan komma att ha i klassrummet framöver som stöd för såväl lärare som enskilda elever. Den 17 mars kommer AI-avatern för första gången att provköras på en lektion. Läs mer här: AI-avatar provjobbar som lärarassistent i Flen
XR-projekt med studerande på Hyper Island
Under sju veckor under våren tar två team med studerande på XR Creative Developer-programmet på Hyper Island an sig utmaningen att skapa XR-prototyper åt Modda Sörmland som del av deras studier. En grupp siktar på att utveckla ett virtuellt klassrum åt Modda Sörmland medan den andra utvecklar en kemilektion i Mixed Reality. Vi ser med spänning fram emot att lära tillsammans med de båda grupperna, och att se de färdiga resultaten under våren!
Noder och aktiviteter
Handlingsplan Noder
Under 2025 satsar vi på att stärka samarbetet med och mellan våra noder, förbättra den tekniska infrastrukturen och göra XR-baserat lärande mer tillgängligt för skolor genom våra VR-bibliotek. Vi etablerar ett nodnätverk där vi regelbundet samlas för att dela erfarenheter och utveckla samarbeten. Noderna delas in i fem kategorier – utbildnings- och teknikmiljöer, bibliotek, museum och innovationscenter, evenemang och näringslivsinitiativ – för att skapa tydligare roller och effektivare resursfördelning. Nodnätverket startar med fyra träffar per år. Nodnätverksträffen närmst i tiden kommer fokusera på STEM-strategin med inbjuden gäst från STEM-delegationen och fokus i hur Modda och noderna kan förbättra våra erbjudanden mot målgruppen barn och unga kopplat till STEM. Håll utkik i Moddas kalender: För lärare
Ett IKT-nätverk skapas för att förbättra teknisk support och samordning. Vi arbetar för att inför ett länsövergripande hanteringssystem (MDM) för XR-utrustning och utvecklar enklare supportstrukturer, vilket ger noderna bättre teknisk stabilitet och säker drift. Utöver detta har samhällskunskap nu inkluderats i Moddas labb, vilket breddar ämnesutbudet och möjliggör fler tvärvetenskapliga kopplingar. Samtidigt förstärks arbetet med att tillgängliggöra XR-upplevelser med koppling till bibliotekens verksamhet. För att stödja detta utvecklas handledningar som främjar läs- och språkutveckling tillsammans med XR-upplevelsen.
Påsklov i VR – Kliv in i Modda Sörmland
Under påsklovet bjuder Modda Sörmland in barn och unga till att testa VR och Modda Sörmlands utbud i labbet. Noder som deltar i denna påsklovsaktivitet får möjlighet att välja STEAM-relaterade VR-spel till sina headsets – finansierat av Modda. Syftet är att låta fler testa VR-teknik, öka intresset för STEAM-ämnen och sprida kunskapen om Modda och våra noder. Vill din nod vara med? Meddela oss senast 31 mars genom att svara på mailet vi skickat ut. Tillsammans skapar vi en lärorik och uppslukande påsklovsupplevelse!
MDU och Modda Sörmland förlänger piloten på lärarprogrammet under våren
Under 2024 inleddes ett pilotprojekt i samverkan mellan Mälardalens Universitet (MDU) och Modda Sörmland kring att få in upplevelsebaserat lärande med extended reality (XR) på lärarprogrammet. Satsningen görs för att ge kommande lärare en inblick i XR-teknologi, såsom VR och AR, i kombination med AI och dess roll i klassrummet i grundskolan framåt. Piloten kommer förlängs nu med två nya lektioner för lärarstudenter under våren. Det första tillfället äger rum den 20 mars. Läs mer om hur det gick till vid den förra pilotlektionen på lärarprogrammet hösten 2024: XR och AI i skolan - lärarstudenter vid MDU utforskar framtidens lärande tillsammans med Modda Sörmland
Teknikutmaningen förlängs
Teknikutmaningen, länstävlingen i industriell teknik för årskurs fem och sex i Södermanland, förlängs och fortsätter även nästa år. Tävlingen, som arrangeras i samverkan med Volvo CE, Ung Företagsamhet Södermanland och Region Sörmland inom Modda Sörmland, ger elever chansen att lösa tekniska utmaningar, bygga prototyper och tävla om en klassresa till Tekniska museet i Stockholm. Årets upplaga samlade över 1000 elever – stort grattis till vinnarna 2024. Läs om vinnarna här:Vinnarna av Teknikutmaningen 2024 Håll utkik när anmälan för 2025 öppnar i april 2026 här: Teknikutmaningen
Evenemang och representation
Modda Sörmland på SETT-dagarna 2025
Modda Sörmland medverkar på SETT-dagarna 8-10 april 2025, Nordens största mässa och konferens för skolutveckling och digitalt lärande. Under programpunkten "Upptäck STEM med XR – Teknologi förvandlar lärandet till en upplevelse" visar vi hur extended reality (XR) kan skapa engagerande och upplevelsebaserade inlärningsmiljöer i skolan. I denna session får du se konkreta exempel på hur VR, AR och MR kan användas för att väcka nyfikenhet och förståelse inom teknik, naturvetenskap, ingenjörskap och matematik. Vi delar insikter från vårt arbete i Modda Sörmland och visar hur XR kan integreras i undervisningen för att stärka både elevernas förståelse och lärarnas pedagogiska verktyg. Läs mer om programpunkten här: Upptäck STEM med XR-teknologi: förvandlar lärandet till en upplevelse
Modda Sörmland på SSA Rikskonferensen 2025
Den 21–22 maj deltar Modda Sörmland i SSA Rikskonferensen i Eskilstuna för att visa hur extended reality (XR) kan stärka kopplingen mellan skola och arbetsliv. Tillsammans med ESERO Sverige, ett initiativ från Europeiska rymdorganisationen ESA och Rymdstyrelsen, utforskar vi hur rymden och STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) kan inspirera elever och rusta dem för framtidens arbetsmarknad. Vi diskuterar hur upplevelsebaserat lärande och teknik kan minska kompetensglappet och stärka skolans roll i att förbereda nästa generation. XR ger elever möjlighet att utforska och lösa verkliga problem, från rymdforskning till ingenjörskap. Läs mer om eventet och programmet här: SSA Rikskonferens 21–22 maj 2025
Datum för utbildningar och nätverksträffar
Öppna utbildningstillfällen
- 27 mars, EDTECH Flen (Modda Fortsättning: Skapa (i) XR)
- 7 maj, EDTECH Flen (Modda Fortsättning: Skapa (i) XR)
- 30 maj, EDTECH Flen (Modda Grund)
- 16 juni, EDTECH Flen (Modda Grund)
Fler datum och utbildningstillfällen hittar du i Moddas kalender: För lärare
Digitala pedagogsmöten för våra XR-lärare
Detta är till för skolpersonal som genomgått någon av Moddas utbildningar. Länkar och detaljer till mötena finns i vår Facebookgrupp: Modda XR-lärare
- 20 mars kl 15.30
- 23 april kl 15.30
- 15 maj kl 15.30
Läsning och innehåll vi rekommenderar
Utbildningsminister Johan Pehrson presenterade den 25 februari 2025 Sveriges nya STEM-strategi, som syftar till att stärka intresset för naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik genom hela utbildningssystemet – från förskola till högre studier. Modda Sörmland ser positivt på strategins fokus på grundskolan, där intresset för STEM-ämnen ofta minskar, särskilt bland flickor. Modda har utifrån samtliga åtgärder gått vidare med elva av dessa. Till strategin: En STEM-strategi för Sverige
Under GameFest i Nyköping den 17 – 18 maj får besökare chansen att träffa spelskapare, testa rollspel och skapa egna spel – både digitala och fysiska. Evenemanget bjuder på spännande gäster, interaktiva aktiviteter och unika spelupplevelser för alla åldrar. Allt detta och mycket mer på vårens häftigaste spelkonvent. Till evenemang: GameFest Spelkonvent
Har ni frågor, funderingar eller förslag till oss på Modda Sörmland? Det går nu att nå oss gemensamt på modda@regionsormland.se.
Hälsningar från Sofie, Kattarina, Emelie, Niclas, Jonatan och alla andra inom Region Sörmland som möjliggör Modda Sörmland.
Publicerad: 12 mars 2025Publicerades den 12 mars 2025
Senaste nyheterna


