Sebastian Agelin leder kvalitetsrådet på Modda Sörmland
Sebastian Agelin, legitimerad lärare från Katrineholms kommun och del av KomTek Katrineholm, förstärker Modda Sörmlands team under hösten med fokus på kvalitetsarbete. Sebastians roll är att, med sin lärarbakgrund, kvalitetssäkra Modda Sörmlands labb och de upplevelser som stimulerar barns och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap.

Sebastian är utbildad lärare men har en bred bakgrund från många olika yrken och sysselsättningar, bland annat som värnpliktig hundförare och sjöman.
”Tack vare min dyslexi blev jag ganska intresserad av hur människor tolkar information och hur man lär sig saker. Det var därför jag sökte mig till en lärarutbildning”, berättar Sebastian Agelin.
”Även efter examen har jag aldrig helt kunnat sluta studera. Bland annat har jag läst teologi, kinesisk mandarin, programmering i visuell miljö och AI på olika högskolor runt om i Sverige. Allt detta efter min examen. Jag utbildar också själv lärare inom NTA.”
En del av Modda Sörmlands kvalitetsråd
Sedan augusti är Sebastian Agelin en del av Modda Sörmlands kvalitetsråd, med fokus på att kvalitetssäkra de digitala upplevelser som finns i Labbet.
”Eftersom uppdragen från Skolverket inom utbildningen inte alltid är helt tydliga krävs det att en person med stor erfarenhet tolkar kursplanernas intentioner så att materialet kan och bör användas inom skolan”, menar Sebastian och fortsätter:
”Jag är mycket hedrad över att Modda Sörmland valde just mig och hoppas kunna leva upp till de höga förväntningarna. Jag jobbar parallellt med liknande uppdrag inom KomTek där jag planerar och genomför lektioner som på bästa möjliga sätt ska leva upp till Skolverkets intentioner. Dessutom ska materialet vara inspirerande.”
Modda Sörmlands metodik bygger på ett upplevelsebaserat lärande, där digitala upplevelser kan komplettera traditionell klassrumsundervisning och ge nytt liv till olika moment i läroplanen. Idag används många XR-upplevelser (VR, AR, MR), samtidigt som mer AI-teknik också har börjat användas genom metodiken.
Vad tror du om möjligheterna med upplevelsebaserat lärande med XR?
”Jag är övertygad om att många elever kan bli jättesugna på att prova tekniken, gärna i klassrumssituation under lektionstid. Du lär dig ofta bättre om du verkligen lever dig in i det du ska lära dig. Att du kan gå in på historiska platser, träna olika yrkessituationer och helt leva dig in i momentet ger mer lärande och är väldigt inspirerande. Dessutom utvecklas tekniken konstant och det är spännande att vara med på resan.”
Hur ser du på XR och AI i skolan framåt?
”Jag har haft möjlighet att tänka över framtiden när jag läste in behörighet som AI-lärare. XR- och AI-tekniken är här och kommer högst sannolikt att stanna och bli mer tillgänglig för många fler. Jämför gärna hur skärmtelefonerna tog över från knapptelefonerna. Vi måste alla förhålla oss till tekniken. Elever måste lära sig hur de ska kunna använda verktygen för lärande. Verktygen kan redan idag hjälpa oss över barriärer som språk och avstånd och erbjuda alternativ för människor med vissa funktionsvariationer”, menar Sebastian och fortsätter:
”Dock måste vi träna oss på att hantera tekniken på ett långsiktigt fördelaktigt sätt, både för individen, miljön och samhället.”
Vi på Modda Sörmland är glada att välkomna Sebastian Agelin till teamet och ser fram emot hans stöd i att kvalitetssäkra plattformen under hösten.
Upptäck upplevelsebaserat lärande i Labbet
I Labbet listas digitala upplevelser som kan stimulera lärande inom teknik, matematik och naturvetenskap och som är kvalitetssäkrade av oss på Modda Sörmland. Vi tipsar om öppna upplevelser som vem som helst kan ta del av. Det finns möjlighet att filtrera på bland annat årskurs, ämne, tema och tillgänglig utrustning. Upphovsmakare listas alltid. Besök Labbet
Publicerad: 18 sep. 2025Publicerades den 18 september 2025
Senaste nyheterna


