XR och AI i skolan – lärarstudenter vid MDU utforskar framtidens lärande tillsammans med Modda Sörmland
Ett trettiotal lärarstudenter från Mälardalens universitet utbildades i upplevelsebaserat lärande med XR (Extended Reality) genom Modda Sörmland den 3 september i Eskilstuna. Utbildningen skedde som del av det pilotprojekt som genomförs i samverkan mellan MDU och Modda Sörmland kring att införa upplevelsebaserat lärande med XR i lärarprogrammet. Satsningen genomförs för att ge kommande lärare en inblick i XR-teknologi, som VR och AR, och dess roll i klassrummet i grundskolan.
Under dagen fick lärarstudenterna lära sig mer om Region Sörmlands digifysiska science center Modda Sörmland och arbetet kring att stimulera barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap. Inom verksamheten kombineras upplevelsebaserat lärande och ny teknologi med bred samverkan med fysiska verksamheter runtom i Sörmland, så kallade noder. Därefter fick studenterna ta del av en komprimerad version av samma utbildning som idag erbjuds grundskolepedagoger i regionen.
Utbildningen gav en genomgång av XR-teknologier, ett samlingsnamn för teknologier som VR (virtuell verklighet) och AR (förstärkt verklighet). Lärarstudenterna fick även exempel på hur dessa teknologier kan användas för att föra in upplevelser i klassrummet. Omvärldsbevakningen presenterade statistik kring det ökade behovet av techkompetens i Sverige, information om regeringens pågående arbete med STEM-strategin (vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik), samt exempel på hur olika branscher använder XR-teknologier och AI idag.
”Det känns fantastiskt att äntligen vara i gång med att utbilda framtidens pedagoger på lärarprogrammet på MDU. Tillsammans kan vi hitta vägar framåt för att stimulera barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap i klassrummet och bättre rusta dem för morgondagens digitala samhälle,” säger Sofie Sandvik, ansvarig strateg Modda Sörmland.
Det mest engagerande momentet under dagen var när lärarstudenterna på eftermiddagen fick möjlighet att sätta på sig VR-glasögon och experimentera med AI. Människan i rymden var tema för alla upplevelser, och lärarstudenterna fick testa på och jämföra lärande genom olika medium, från att läsa utskriven information från NASA till att besöka internationella rymdstationen ISS i VR. Därefter fick studenterna i mindre grupper ta fram förslag på lektionsupplägg med inslag av XR, och där AI skulle användas som bollplank. Utbildningen avslutades med presentation samt reflektion.
Från Modda Sörmland var Sofie Sandvik, Emelie Fågelstedt och Johan Isacsson på plats och höll i undervisningen samt demos av olika teknologier. Eva-Lena Bjursten, doktorand vid MDU och ansvarig lärare på plats, var även den person som praktiskt varit med och planerat och möjliggjort arbetet kring lärarpiloten.
"Jag har själv arbetat med teknik sedan jag gick ut gymnasiet och tycker att det är jätteviktigt. Det är tråkigt att intresset för teknik, matematik och naturvetenskap går ner i åldrarna, särskilt bland unga tjejer. Vi måste ligga i framkant och visa lärarstudenterna att ny teknologi alltid kommer att komma. Vi måste lära oss vad tekniken gör för undervisningen. Kan vi exempelvis se att elevernas sätt att lära sig förändras eller förbättras med VR i undervisningen?" säger Eva-Lena Bjursten, MDU.
Modda Sörmland arbetar idag med att kompetensutveckla 450 pedagoger i grundskolan inom Region Sörmland i upplevelsebaserat lärande i XR, med finansiering från Europeiska socialfonden. Möjligheten att jobba närmare lärarprogrammet på MDU innebär att även nyexaminerade lärare kan få en grundläggande förståelse för hur upplevelsebaserat lärande och XR-teknologi som VR och AR kan användas i skolan.
Veckans utbildning kommer i nästa steg att utvärderas av såväl Modda Sörmland som ansvarig lärare på MDU, varefter upplägg för en eventuell fortsättning kommer att diskuteras.
Lärarstudenternas reflektioner kommer även att ingå i forskningsprojekt som bedrivs av MDU med start under hösten. Modda Sörmland är inte involverade i forskningsprocessen; detta för att säkerställa att forskningen bedrivs oberoende och opartiskt. Modda Sörmland har därmed inte någon möjlighet att påverka eller styra hur studien genomförs eller dess resultat.
På Modda Sörmland vill vi rikta ett stort tack till alla lärarstudenter och MDU för en riktigt inspirerande och lärorik dag i Eskilstuna. Vi ser fram emot att fortsätta utforska framtidens upplevelsebaserade lärande tillsammans med er!
Publicerad: 5 sep. 2024Publicerades den 5 september 2024