VäXR bygger ett virtuellt geometrilab i VR
I förra veckan var vi på besök på EDTECH Flen för att träffa projektgruppen bakom geometrilabbet VäXR - en virtuell lärstudio inom matematik som utvecklas av RISE i samverkan med flera aktörer.
Projektet VäXR utforskar hur virtual reality kan vara ett stöd för elevers förståelse för matematik. Just nu utvecklas en VR-applikation för skolan där elever och pedagoger kan uppleva och laborera med geometri i flera dimensioner.
Vi fick möjlighet att testa på prototypen av VR-applikationen som började byggas under hösten 2023. Bland uppgifterna i appen finns möjlighet att sortera olika geometriska former, bygga 3D-former av 2D-ytor och experimentera med volymen av 3D-formerna genom att fylla dem med vatten.
VäXR är ett samverkansprojekt mellan RISE, Kungsbacka kommun, Montessori Mondial och Region Västmanland och där även Flens kommun numera är en aktiv partner. Lärare från Flen med erfarenhet av upplevelsebaserat lärande med XR från klassrummet är bland annat med och testar och tycker till om innehållet under utvecklingens gång.
En av lärarna i Flens kommun som ingår i testgruppen av VäXR är Malin Jahnsdotter Jaktlund på Stenhammarskolan. I vår tidigare intervju med Malin reflekterade hon över möjligheten att vara med och utveckla en matematikapplikation i VR:
“Jag ser fram emot att få börja testa den nya VR-upplevelsen med mina elever nästa termin. Det är otroligt häftigt att få vara med under hela uppbyggnaden och utvecklingen av en VR-app som ska hjälpa elever att utveckla sin förståelse inom matematik.”
På Modda Sörmland ser vi med spänning hur fler XR-upplevelser utvecklas på den svenska marknaden för användning i skolan, och fortsätter att följa arbetet med VäXR i nära dialog med projektgruppen.
Läs mer om forskningsprojektet VäXR : VÄXR - matematik i praktiken med hjälp av VR.
Matematik i labbet
I Labbet listas digitala upplevelser som kan stimulera ett lärande inom teknik, matematik och naturvetenskap och som kvalitetssäkrat av oss på Modda Sörmland. Vi tipsar om öppna, licensfria upplevelser som vem som helst kan ta del av. Möjlighet finns att filtrera på bl.a. årskurs, ämne och tillgänglig utrustning. Upphovsmakare listas alltid. Se alla upplevelser i matematik här: Labbet