Pedagoger i Strängnäs deltog på Modda Sörmlands utbildning i upplevelsebaserat lärande med XR
Under torsdagen den 15 augusti deltog ca 20 pedagoger och annan skolpersonal från Strängnäs kommun i Modda Sörmlands utbildning i upplevelsebaserat lärande med Extended Reality (XR). XR-teknologi är ett samlingsnamn för digitala upplevelser som kombinerar verkligheten med virtuella element, som VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality). Modda Sörmland är en länsomfattande satsning som utforskar hur ny teknologi och upplevelsebaseat lärande kan användas för att öka barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap.
Under utbildningsdagen fick deltagarna i Strängnäs bland annat lära sig mer kring hur VR, AR och AI kan användas i klassrummet samt gavs möjlighet att testa på VR och få inspiration kring hur det går att bygga lektioner med VR-inslag. Deltagare under dagen inkluderade grundskolepedagoger så väl som IKT-samordnare och rektorer.
”Det är alltid spännande att samtala med pedagoger under ett utbildningstillfälle och ta del av deras tankar och erfarenheter av upplevelsebaserat lärande och XR-teknologier. Många sätter på sig ett par VR-glasögon för första gången medan andra har testat teknologin tidigare. Vi fokuserar på upplevelser inom teknik, matematik och naturvetenskap och hur virtuella inslag i klassrummet kan öka barn och ungas engagemang och intresse ytterligare,” förklarar Sofie Sandvik, strateg Modda Sörmland.
Modda Sörmlands utbildning är framtagen i nära samarbete med pedagoger och experter inom upplevelsebaserat lärande och XR-teknologier. Under labbet på Modda Sörmlands hemsida samlas olika XR-upplevelser som kan användas i undervisningen, däribland möjligheten att besöka yttre rymden, åka tillbaka i tiden och uppleva dinosaurier eller testa på olika yrken med teknisk inriktning.
Utbildningen som erbjuds grundskolepedagoger inom regionen lär ut grunderna i XR och AI samt ger en översikt kring hur teknologin används inom olika branscher. Deltagare får testa olika XR-upplevelser samt hur AI kan användas för att bygga lektionsupplägg enligt läroplanen LGR22. Utbildningen avslutas med en demonstration av VR, där pedagoger och annan skolperson får en genomgång av utrustning samt inspiration kring hur teknologin kan användas i klassrummet.
”Inom Modda Sörmland har vi nu mött över 200 pedagoger sedan vi började erbjuda vår utbildning i upplevelsebaserat lärande med XR i början på 2023. Från våra utvärderingar har vi sett hur deltagarna får en god grundkunskap inom upplevelsebaserat lärande och XR-teknologi, och även hur enade deltagarna är att XR går att implementera i dagens klassrum,” säger Sofie Sandvik, och fortsätter:
”En viktig del av vårt arbete framåt är att fortsätta stötta de pedagoger som gått vår utbildning och följa upp hur teknologin tas om hand och används rent praktiskt i klassrummen. Här får vi stor hjälp av de pedagoger som redan kommit i gång och kan vara med och dela med sig av exempel, lärdomar och resultat till andra.”
Innan slutet på 2026 kommer Modda Sörmland ha kompetensutvecklat 450 grundskolepedagoger i Sörmland i upplevelsebaserat lärande med XR, med stöd från Svenska ESF-rådet. Detta som ett led i arbetet med att öka barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap och på sikt höja techkompetensen i regionen.
Inspiration för lärare
Vill du ha inspiration kring att använda upplevelsebaserat lärande och XR i klassrummet? Läs vår intervju med Malin Jahnsdotter Jaktlund, lärare F – 3 på Stenhammarskolan i Flen: VR väcker teknikintresse och stärker elevers samarbetsförmåga i Flen
Kontakta oss för mer information och kommande utbildningstillfällen
Jobbar du också inom skolan och har intresse för Modda Sörmlands utbildning? Kontakta modda@regionsormland.se för mer information.
Publicerad: 18 aug. 2024Publicerades den 18 augusti 2024