Flens kommun tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 för systematisk utveckling av skolan i en digital tid
Flens kommun är en av sju skolhuvudmän som tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 för systematisk utveckling av skolan. Guldtrappan delas ut sedan tio år och är en kvalitetsutmärkelse för skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller skolutveckling i en digital tid, med tillvaratagande av digitaliseringens möjligheter.
Flens kommun uppmärksammas för deras arbete med upplevelsebaserat lärande med stöd av avancerad teknik för att stimulera barn och ungas intresse inom naturvetenskap, teknik och matematik. Deras satsning kring att inspirera och involvera skolpersonal och även fokusera på integration av målgruppen utlandsfödda lyfts också.
-Vi på Flens kommun är otroligt glada och tacksamma över att vårt arbete med digitala lärmiljöer i våra skolor och förskolor har fått denna prestigefyllda utmärkelse. Utmärkelsen Guldtrappan kommer att betyda mycket för vårt framtida arbete, och vår strävan att vara en attraktiv skolkommun, en attraktiv arbetsgivare, och att vara en kommun i framkant, säger Henrik Ljungqvist, skolchef i Flens kommun.
-Det mod och engagemang som krävs för att satsa så på utveckling av skolan är imponerade. Vi i Region Sörmland gratulerar Flens kommun för en välförtjänt utmärkelse i år. Flens kommuns otroligt inspirerande arbete är en förebild för många, säger Kenneth Hagström, regional utvecklingsdirektör i Region Sörmland.
Flens kommun är en viktig samarbetspartner för Modda Sörmland och också en av de kommuner i länet som kommit längst i arbetet med upplevelsebaserat lärande med XR och annan avancerad teknologi. Öppningen av lärcentret EdTech Flen i augusti 2023 gjorde även Flen till en naturlig mötesplats inom Modda Sörmland, därifrån flera pedagogutbildningar sedan genomförts.
-Vi är stolta och tacksamma över att uppmärksammas för vårt arbete för demokrati och likvärdighet. Vi tar aktivt ställning för elevernas demokratiska rätt till likvärdig utbildning genom att medvetet använda AI och XR i vår undervisning. Vi hoppas att utmärkelsen bidrar till större medvetenhet kring dessa frågor, säger Mogens Lauridsen, IKT-samordnare BUK förvaltning Flens Kommun.
Juryns motivering till att Flens kommun (förskola, grundskola, gymnasieskola) tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024:
Flens kommun satsar sedan ett antal år på upplevelsebaserat lärande med stöd av avancerad teknik i syfte att inspirera barn, unga och skolpersonal till ökad kreativitet och kunskap inom naturvetenskap, teknik och matematik och entreprenörskap. I arbetet har man ett starkt fokus på integration av målgruppen utlandsfödda.
På samtliga skolenheter finns god tillgång till modern teknik liksom till digitala lärresurser. Samtliga skolledare, samt ett antal lärare från skolorna, har genomgått utbildning och utvecklat formerna för kollegialt lärande.
Utvecklingsarbetet sker i bred samverkan mellan skola, bibliotek, andra kommunala verksamheter, näringsliv, region samt lärarutbildning vid Mälardalens universitet. EdTech Flen har startats, ett digitalt lärcenter med inriktning mot näringsliv, skola och region och ett nav för digital utveckling med inriktning på XR. Genomgående görs VR-headsets, X-box Series s, 3D-skrivare, 360-kameror etc brett tillgängliga.
Utöver satsning på lokal likvärdighet i sitt pionjärarbete, arbetar Flens kommun på att föra vidare kunskapen i Region Sörmland men även nationellt.
Gultrappan 2024
Utöver Flens kommun tilldelas även följande huvudmän kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024: Ronneby kommun (förskola), Stadsmissionens Skolstiftelse (gymnasieskola), Innovitaskolan och Pops Academy (förskola, grundskola), Ale kommun (förskola, grundskola, gymnasieskola), Uddevalla kommun (förskola, grundskola, gymnasieskola, anpassade skolformer, vux och yrkeshögskola) och Borås Stad (förskola).
Under hösten 2024 kommer alla huvudmän som tilldelats kvalitetsutmärkelsen att belysas i en webbinarieserie, samt delta vid erfarenhetsutbyten på publika arenor under våren 2025.
Om Guldtrappan
Guldtrappan är ett initiativ, en process och en utmärkelse, vilken delas ut sedan tio år. Det är en kvalitetsutmärkelse för skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller skolutveckling i en digital tid, med tillvaratagande av digitaliseringens möjligheter. Utmärkelsen utdelas årligen till nominerade skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt utifrån styrdokumenten för elevers kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling.
Guldtrappan syftar till att skolhuvudmän kan lära av och med varandra i en process från egen nominering baserat på ett antal kriterier, på beredning och gemensam hearing med Guldtrappans experter, partners och forskare, vidare till publika webbinarier och Framtidens lärande konferenser och andra arenor. ** Guldtrappans partners ** Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är Skolverket, Sveriges Kommuner och Regioner, Sveriges skolledare, Skolchefsföreningen, Atea Skola, Magma och Stiftelsen DIU. Initiativtagare är stiftelsen DIU och Sveriges Kommuner och Regioner. Samtliga partners medverkar i juryarbetet
Mer om Guldtrappan finns att läsa här.
Publicerad: 11 sep. 2024Publicerades den 11 september 2024