MDU och Modda Sörmland fortsätter pilotprojekt på lärarprogrammet kring upplevelsebaserat lärande och XR
Modda Sörmland och Mälardalens universitet (MDU) driver ett gemensamt pilotprojekt på lärarprogrammet kring upplevelsebaserat lärande med Extended Reality (XR) och AI sedan 2024. Lärarpiloten har nu förlängts till 2025, och den 20 mars hölls den första av vårens två lektioner. Totalt 26 lärarstudenter som utbildar sig för årskurs 4 – 6 inom STEM-området (naturvetenskap, teknik och matematik) fick fördjupa sig i nya tekniska verktyg och arbetssätt som ett sätt att engagera barn och unga i klassrummet.

Piloten på lärarprogrammet är en viktig del av det pågående arbetet att utveckla och förfina en metodik för upplevelsebaserat lärande med hjälp av XR-teknik och AI för grundskolan för att stimulera barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap. En del av satsningen handlar också om att vara proaktiva och bättre förbereda morgondagens lärare för en skola och en arbetsmarknad där upplevelsebaserat lärande, AI och XR-teknik kan komma att bli allt vanligare inslag.
Förra veckans lektion leddes av Sofie Sandvik och Niclas Johansson från Modda Sörmland, medan Eva-Lena Bjursten vid MDU möjliggjorde och stöttade genomförandet.
Som vid tidigare lektion stod ‘människan i rymden’ som tema för lektionsupplägget med lärarstudenterna. Rymden fungerar som en stark och inspirerande utgångspunkt för att engagera både elever och lärarstudenter inom STEM. Deltagarna fick jämföra hur liknande innehåll om rymden förmedlat på mer traditionellt sätt samt i kombination med ny teknik som VR kan påverka inlärning och engagemang i klassrummet. Därefter följde diskussioner och möjlighet till utvärdering.
-Det här samarbetet med MDU ger oss en unik möjlighet att förstå vilka behov lärarstudenterna har och hur vi kan stötta dem på bästa sätt. Deras feedback är ovärderlig för att vi ska kunna utveckla metodik som både fungerar i praktiken och känns relevant för framtidens undervisning, inte minst kopplat till att skapa mer engagemang och interaktivitet för eleverna, säger Sofie Sandvik, ansvarig strateg på Modda Sörmland.
Möjligheten att samarbeta direkt med MDU och deras lärarprogram möjliggör värdefull feedback direkt från lärarstudenterna – framtidens pedagoger – om Modda Sörmlands metodik och hur den kan anpassas för att möta deras behov och förväntningar.
Läs mer om bakgrunden till satsningen och tidigare lektioner här:
Publicerad: 24 mars 2025Publicerades den 24 mars 2025
Senaste nyheterna


