Unga moddar morgondagens Sörmland och Årets Modda-lärare - Modda Sörmland Nyhetsbrev #9
Utbildningar, Modda Morgondagen och planer för nästa år. Sakta går en fullspäckad höst mot sitt slut, och vi på Modda Sörmland vill passa på att summera de senaste månaderna och samtidigt tacka alla som varit en del av vårt gemensamma arbete kring att stimulera barn och ungas intresse för teknik, matematik och naturvetenskap. I fokus: nästan 600 lärare utbildade av Modda Sörmland, Årets Modda-lärare utsedd och vi lyssnar till barnens drömmar om framtidens skola på Modda Morgondagen.

Modda Sörmland är en länsomfattande satsning kring att få fler barn och unga att välja teknik- och naturvetenskapligt program på gymnasiet, och att höja STEM-kompetensen långsiktigt i hela Region Sörmland. Vi utbildar grundskolepedagoger i upplevelsebaserat lärande med XR och AI, med stöd från Europeiska unionen. Vi samverkar även med fysiska noder, regionsomfattande initiativ och det lokala näringslivet och civilsamhället för att gemensamt bygga vetenskapligt kapital inom STEM (naturvetenskap, teknik, ingenjörskap, matematik) hos barn och unga.
Årets Modda-lärare
Vi inleder med att rikta ett stort grattis till Malin Jahnsdotter Jaktlund som tilldelats utmärkelsen Årets Modda-lärare! För ditt engagemang i klassrum i Flen där du genom upplevelsebaserat lärande, VR-teknik och mycket tillit till eleverna banar väg för nya former av lärande och samverkande inom teknik, matematik och naturvetenskap. Läs mer om Årets Modda-lärare Malin Jahnsdotter Jaktlund
Årets Modda-lärare är en ny årlig utmärkelse som uppmärksammar lärare som leder vägen inom VR och pedagogik, och engagerar, fördjupar och väcker nyfikenhet i klassrummet. Utmärkelsen ska inspirera fler, bygga stolthet och visa vilken kraft som frigörs när lärare får rätt verktyg och stöd. Utmärkelsen Årets Modda-lärare, inklusive prissumman, möjliggörs genom bidrag från Sparbanksstiftelsen Rekarne, Sparbanken Mälardalen, Sörmlands Sparbank och Länsförsäkringar Södermanland. Årets Modda-lärare tilldelas även 25 000 kr.
Modda Morgondagen – så kan barn och ungas röster vara med och forma framtiden i Sörmland
Modda Morgondagen är ett koncept som bygger på att lyfta barn och ungas tankar och önskemål om framtiden, och att låta deras förslag vara med och forma Sörmlands framtid. Fredagen den 14 november träffade Modda Sörmland femtio elever från årskurs 5 för en dag av samtal och prototypande. Målsättningen var att skapa ett forum för att direkt kunna ta del av elevernas önskemål om framtiden. Idéerna presenterades även för regionens beslutsfattare och innovationsekosystem på Sörmlands Innovationsdag, som fick möjlighet att lyssna på vad sörmländska barn vill ha för förändring i skola och fritid. Läs mer om Modda Morgondagen och se filmen med barnens idéer.
Vetenskapligt kapital, vad är det egentligen?
Under hösten har vi tagit ett steg från att prata om ‘intresse’ kopplat till teknik, matematik och naturvetenskap, till att istället börjat prata om ‘vetenskapligt kapital’. Vetenskapligt kapital är en mer övergripande term som beskriver vad en individ behöver behärska och omges av för att känna sig hemma inom STEM eller kanske tänka sig en karriär inom området. Vetenskapligt kapital innefattar: Vad du kan, vad du tycker, vad du gör och vilka du känner inom STEM-området. Dr. Ulrika Sultan säger: ”Att bli en person som väljer STEM är inte resultat av en enskild händelse, utan en långsiktig process som löper genom hela utbildningskedjan.” Modda Sörmland verkar för att skapa och samordna ett mer sammanhållande ekosystem av insatser som stöttar barn och unga inom STEM-området genom hela grundskolan. Vi arbetar samtidigt fram Modda-modellen som en övergripande modell av hur vi jobbar med STEM i Sörmland, för att liknande insatser ska kunna användas även av andra.
Läs mer om vetenskapligt kapital i rapporten ‘Så får vi fler att välja STEM’, Näringslivets skolforum, 2025
Upplevelser till klassrummet
Under hösten har Labbet på Modda Sörmlands hemsida - där rekommenderade XR-upplevelser finns publicerade för användning i klassrummet - genomgått en kvalitetsgranskning och uppdatering, under ledning av Sebastian Agelin. Nya upplevelser att testa med elever inkluderar: Uppdrag: Rädda korallrevet (biologi, årskurs 4 – 6), Open Blocks – skapa 3D modeller i VR (teknik, årskurs 7 – 9) samt Plundring - en utställning i VR (SO, årskurs 7 – 9).
Besök Labbet för att hitta alla rekommenderade upplevelser, och filtrera enkelt på ämne, årskurs, tema och typ.
Utbildning
Närmare 600 lärare har kompetensutvecklats genom Modda Sörmland
Under läslovet 2025 genomförde Modda Sörmland utbildningsdagar för över 80 pedagoger från Katrineholm, Eskilstuna och Strängnäs. Totalt fem utbildningstillfällen arrangerades under vecka 44 med fokus på upplevelsebaserat lärande med XR-teknik, för att stärka barn och ungas intresse och självförtroende inom teknik, matematik och naturvetenskap. Det är nu ca 600 grundskolepedagoge r från över 60 grundskolor (fram till dec 2025) i Sörmland som har tagit del av Modda Sörmlands utbildningar. Läs mer
Modda Sörmland lanserar SYV-utbildning i upplevelsebaserat lärande
Modda Sörmland har under hösten arbetat med ett särskilt fokus på Studie- och yrkesvägledare i framtagandet av en ny riktad utbildning i upplevelsebaserat lärande. Utbildningen riktar sig särskilt mot SYV och tar upp hur immersiv teknik som VR och AR kan användas i vägledning kring framtidens arbetsliv och möjliga studie- och karriärval. Nästa utbildningstillfälle är den 1 april. Läs mer
Vårens utbildningar - sista chansen inom projektet
Modda Kompetens är ett utbildningsprojekt inom Modda Sörmland som medfinansieras av Europeiska unionen och syftar till att stärka digital kompetens och utveckla framtidens lärande i Sörmland. Utbildningssatsningen pågår hösten 2023 till sommaren 2026. Utbildningarna är kostnadsfria för pedagoger och skolpersonal inom den kommunala grundskolan i Region Sörmland. Se kommande utbildningstillfällen
GRUNDUTBILDNING
Modda Grundutbildning (dedikerad till Sörmlands muséum)
20 januari (Nyköping - halvdag), 22 januari (Nyköping - halvdag)
Modda Grundutbildning
23 januari (Flen), 3 februari (Flen)
Modda Grundutbildning (dedikerad mot KAA)
26 februari, Eskilstuna
Modda Grundutbildning (dedikerad mot SYV)
1 april (Flen)
VIDAREUTBILDNING
Modda Sörmlands vidareutbildningskurser riktar sig i första hand till personer som redan genomgått grundutbildningen, och som vill fördjupa sin kompetens inom användandet av XR-teknik på olika sätt.
Producera XR (vidareutbildning)
21 januari (Flen), 5 februari (Flen), 26 maj (Flen)
Kreativa XR Verktyg (Vidareutbildning)
25 februari (Flen)
Virtuella Världar (Vidareutbildning)
19 mars (Flen)
Välmående med XR (Vidareutbildning)
16 april (Flen), 22 maj (Flen)
Se alla kommande utbildningstillfällen och boka din plats
MODDA SÖRMLAND 2026 OCH FRAMÅT
Utbildningsfokus: Modda Sörmland kommer under 2026 att avrunda utbildningsprojektet Modda Kompetens, med stöd från Europeiska unionen. Under våren ligger därför ett stort fokus på utbildning av pedagoger, och särskilt på vidareutbildning och dialog med pedagoger som redan utbildats genom Modda Sörmland. Detta för att skapa en struktur för fortsatt aktivitet efter projektperioden. Ett ‘train-the-trainer' program kommer att lanseras för att redan utbildade och erfarna Modda-pedagoger ska kunna fortsätta lära ut metodiken ‘upplevelsebaserat lärande med XR’ till andra inom skolan i regionen framgent. Modda Sörmland kommer även vara delaktiga i att ta fram ett skolcase i form av en XR-upplevelse med matematikfokus för KomTek verksamheter, med direkt koppling till näringslivet, under början av 2026.
Noder och lovaktiviteter: Modda Sörmland verkar som ett ekosystem för STEM-aktiviteter och fysiska platser runtom i länet som riktar sig till barn och unga inom teknik, matematik och naturvetenskap. Under våren renodlas arbetet med noderna, bland annat genom att göra mer specifika satsningar riktat mot biblioteken respektive andra tekniska noder, för att säkerställa mer träffsäkra och samordnade insatser. En större lovaktivitet planeras också till påsklovet med fokus på vibe-coding (chattbaserad kodning).
Samverkan med det lokala näringslivet o ch civilsamhället: Modda Sörmland kommer under året att fortsätta utforska och skapa sätt att föra in exempel och inspiration från det lokala näringslivet och civilsamhället direkt till klassrummet för att ge barn och unga verkliga exempel på hur kunskaper inom STEM används i arbetslivet och samhället. I början av året släpper Modda Sörmland nytt inspirationsmaterial kopplat till detta med barn och unga som målgrupp.
STEM-strategin och nationell samverkan: En dialog pågår med andra regioner och samarbetspartners kopplat till att identifiera, utvärdera och samverka kring vilka metoder som visat sig ge resultat kopplat till att få fler barn och unga att välja teknik- eller naturvetenskapligt program på gymnasiet. Det pågår även en mobilisering kring att under våren gå in med en gemensam nationell ansökan kring STEAM och unga, för att kunna skala upp och nationalisera de metoder som bevisats ge effekt.
Rekommenderad läsning:
Trender 2026 - Enligt unga! - Soft adventure, curated solitude och blue-collar comeback? Ungdomsbarometerns trendrapport bygger på över 7 000 ungas egna trendspaningar för det kommande året och reder ut vad som kommer att färga ungas 2026: https://info.ungdomsbarometern.se/publika-rapporter/trender-2026-enligt-unga
Barnen och internet 2025 - En undersökning om barn och ungas digitala liv från Internetstiftelsen: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/barnen-och-internet-2025/
Sveriges Ingenjörers nya rapport Taktikvalen till gymnasiet – Ett hot mot Sverige som ingenjörsnation bygger på en unik analys av data från 200 000 elever. I rapporten utmärker sig Region Sörmland positivt som det län i Sverige som sett lägst minskning kopplat till antal unga som söker naturvetenskap och teknikprogram på gymnasiet, mellan 2019 – 2024: https://www.sverigesingenjorer.se/opinion-och-press/nyheter/Gymnasieelever-pa-natur-och-teknik-missgynnas-av-dagens-betygsystem/
Frågor eller förslag?
Har ni frågor, funderingar eller förslag till oss på Modda Sörmland? Kontakta oss gemensamt på modda@regionsormland.se.
Hälsningar från Sofie, Kattarina, Emelie, Niclas, Mogens, Jonatan, Sebastian och alla andra inom Region Sörmland som möjliggör Modda Sörmland.
Publicerad: 16 dec. 2025Publicerades den 16 december 2025
Senaste nyheterna


